Een citaat dat in de loop der jaren veelvuldig op sociale media en onafhankelijke sites is gedeeld, stelt dat Rudolf Steiner meer dan 100 jaar geleden "voorspelde" dat een vaccin zo jong mogelijk aan kinderen zou worden gegeven, zodat mensen geen ziel of geest kunnen "ontwikkelen".
Klopt het citaat? Zo ja, waarom zouden ze dan een injectie willen ontwikkelen om onze ziel en geest te vernietigen?
Laten we het contact niet verliezen... Uw regering en Big Tech proberen actief de informatie die door The blootgesteld om in hun eigen behoeften te voorzien. Abonneer u nu op onze e-mails om ervoor te zorgen dat u het laatste ongecensureerde nieuws ontvangt. in je inbox…
Inhoudsopgave
Introductie
Rudolf Steiner, een Oostenrijkse filosoof en grondlegger van de antroposofie, zou in lezingen uit 1917 hebben verklaard: "In de toekomst zullen we de ziel met medicijnen elimineren. Onder het voorwendsel van een 'gezonde visie' zal er een vaccin komen waarmee het menselijk lichaam zo snel mogelijk direct bij de geboorte wordt behandeld, zodat de mens de gedachte aan het bestaan van ziel en geest niet kan ontwikkelen."
In het citaat wordt beweerd dat hij verder heeft gesteld dat materialistische artsen de taak zouden krijgen om de ziel van de mensheid te verwijderen, en dat zo'n vaccin mensen immuun zou maken voor het spirituele leven, waardoor ze zeer intelligent zouden worden, maar geen geweten meer zouden hebben.
Volgens het citaat zou dit vaccin de relatie tussen het etherische lichaam van de mens en het universum destabiliseren, waardoor mensen automaten zouden worden die zich spiritueel niet meer zouden kunnen ontwikkelen.
Dit citaat van Steiner is veelvuldig gedeeld op sociale media en andere online sites, een voorbeeld hiervan is te lezen HIER en in de afbeelding hieronder.

Het is echter een parafrase van uitspraken van Steiner en geen direct citaat. In plaats van het geparafraseerde citaat in dit artikel te herhalen, hebben we de Steinercitaten weergegeven waaruit ze zijn geparafraseerd en die niet minder huiveringwekkend zijn. Maar voordat we ze lezen, is het nuttig om Steiners wereldbeeld te begrijpen.
Wie is Rudolf Steiner?
Volgens Grokipedia was Rudolf Steiner de grondlegger van de antroposofie, het Waldorf-onderwijssysteem en de biodynamische landbouw. Bovendien was hij een visionair, helderziend en meesterlijk leraar.
Rudolf Joseph Lorenz Steiner (27 februari 1861 – 30 maart 1925) was een in Oostenrijk geboren filosoof, esotericus en zichzelf omschreven helderziende die de antroposofie, een zogenaamde spirituele wetenschap die empirische observatie probeert te integreren met bovenzintuiglijke waarneming van de menselijke evolutie en kosmische invloeden.1][2]
In 1913 richtte hij de Antroposofische Vereniging op in Dornach, Zwitserland, nadat hij zich vanwege doctrinaire verschillen met de Theosofische Vereniging had gebroken.3]
[Hij richtte] in 1919 de eerste Waldorfschool op.2][4]
Met zijn ruim 6,000 lezingen heeft hij wereldwijd een grote invloed gehad op alternatieve vormen van onderwijs, landbouw, geneeskunde en architectuur. Toch heeft de antroposofische bewering over helderziende kennis en hiërarchische raciale stadia in de spirituele evolutie kritiek gekregen vanwege pseudowetenschappelijke grondslagen en problematische raciale doctrines die niet door empirisch bewijs worden onderbouwd.5][6]
Rudolf Steiner, Grokipedia (geraadpleegd op 30 oktober 2025). (Let op: Grokipedia-pagina's worden gegenereerd door kunstmatige intelligentie ("AI"). AI-programma's zijn niet 100% nauwkeurig, dus belangrijke feiten moeten worden gecontroleerd aan de hand van informatiebronnen. Hoewel we dit niet hebben gedaan, hebben we de bronnen die Grok heeft gebruikt, opgenomen als hyperlinks in de referentienummers tussen vierkante haken.)
Grokipedia gaat vervolgens dieper in op zijn betrokkenheid bij de theosofie: Steiner trad op 17 januari 1900 toe tot de Theosofische Vereniging en werd op 19 oktober 1902 benoemd tot algemeen secretaris van de nieuw gevormde Duitse sectie. Tegelijkertijd was hij leider van de Duitse tak van de Esoterische School.
Steiner benadrukte een westerse, christelijk georiënteerde spirituele wetenschap die zich onderscheidde van het oosterse wereldbeeld van de Theosophical Society.Er ontstonden spanningen Steiner bekritiseerde in 1911 de promotie van Jiddu Krishnamurti door de vereniging als voertuig voor de 'Wereldleraar' en verwierp beweringen over Krishnamurti's messiaanse rol als onverenigbaar met de unieke historische incarnatie van Christus, die hij als centraal in de menselijke evolutie beschouwde. Deze doctrinaire conflicten culmineerden in de uitsluiting van Steiner en de Duitse sectie door de leiding van de Theosophical Society in 1913," legt Grokipedia uit.
Steiner richtte toen de Antroposofische Vereniging op 23 en 24 december 1912 in Dornach, Zwitserland, waarbij de meeste Duitse leden behouden bleven en de focus werd verlegd naar onafhankelijk spiritueel onderzoek, vrij van theosofische hiërarchieën. Ondanks de splitsingSteiner bleef theosofische publicaties verzamelen, wat duidt op een selectieve continuïteit met bepaalde ideeën, terwijl hij institutionele en interpretatieve verschillen verwierp.
Naast zijn toetreding tot en later breuk met de Theosofische Vereniging, was Steiner ook vrijmetselaar. In het zesde deel van een 17-delige serie artikelen getiteld 'Edgar Poe als culturele krijger', schreef Matthew Ehret:
In 1889 werd [Helena] Blavatsky ingewijd in de Maçonnieke Oude en Primitieve Ritus van Memphis en Misraïm [of Ritus van Memphis-Misraïm] door Albert Pikes voormalige luitenant van de Schotse Ritus, John Yarker. Jaren later zou Yarker zowel Rudolf Steiner als Aleister Crowley in dezelfde ritus inwijden.
John Yarker was een aanhanger van Sir Edward Bulwer Lytton en was in 1883 medeoprichter van de Rosicrucian Society of Eight, samen met theosoof William Wynn Westcott, Kenneth Mackenzie, FG Inwin, Benjamin Cox en dominee Ayton. Uit deze vereniging ontstond Westcott, die in 1886 medeoprichter was van de Hermetic Order of the Golden Dawn, en Yarker in 1889 van de Ancient Rite of Memphis and Misraim. Madame Blavatsky werd in 1890 ingewijd in Yarkers rite en Lucifer Magazine-redacteur Rudolf Steiner werd ergens vóór 1902 ingewijd (tegelijkertijd met Aleister Crowley).
De syncretische heropleving van het heidendom: hoe transcendentalisme theosofie werd, Matt Ehret, 11 juli 2024
Met deze minimalistische achtergrond van Steiner in gedachten, kunnen we beter begrijpen wat hij bedoelde als we zijn citaten lezen.
Geparafraseerd versus daadwerkelijk citaat
Het citaat dat aan Rudolf Steiner wordt toegeschreven en dat begint met: “In de toekomst zullen we de ziel elimineren met medicijnen”, lijkt een geparafraseerde of vervormde versie te zijn van uitspraken die hij deed tijdens een reeks lezingen in 1917. Een passage die hier sterk op lijkt, komt uit een lezing waarin Steiner waarschuwde dat materialistische krachten de ziel zouden kunnen proberen te vernietigen door middel van medische middelen. Hij stelde:
“De ziel zal door een medicijn worden vernietigd. Vanuit een 'gezonde visie' zal men een vaccin vinden waarmee het organisme al in de vroegst mogelijke jeugd, zo mogelijk al bij de geboorte, zo wordt bewerkt dat dit menselijk lichaam niet tot de gedachte komt: er is een ziel en een geest… De materialistische artsen zullen de taak krijgen de zielen uit de mensheid te verdrijven… Geesteswetenschap is geen gimmick, is niet slechts een theorie, maar geesteswetenschap is een ware plicht ten aanzien van de ontwikkeling van de mensheid.” — Rudolf Steiner: 'Verzamelde Werken', blz. 97–98
Rudolf Steiner over ‘Spirituele vaccinatie’ (1917), Cognitieve Vrijheid
Het bovenstaande citaat komt uit een lezing getiteld 'De val van de geesten van de duisternis' die Steiner op 7 oktober 1917 gaf, waarin hij onder andere de evolutie van de aarde volgens de 'occulte wetenschap' bespreekt. 'Naarmate de evolutie van de aarde vordert, zullen mensen steeds minder in staat zijn hun ziel parallel aan hun lichaam te ontwikkelen', beweerde hij.
Volgens het Rudolf Steiner Archief luidt de Engelse vertaling van de hierboven geciteerde fragmenten uit Steiners lezing:
De ziel zal met behulp van een medicijn worden vernietigd. Vanuit een 'gezond standpunt' zullen mensen een vaccin uitvinden om het organisme zo vroeg mogelijk te beïnvloeden, bij voorkeur al na de geboorte, zodat dit menselijk lichaam nooit het idee krijgt dat er een ziel en een geest bestaan... Materialistische artsen zullen worden gevraagd de zielen uit de mensheid te verdrijven... Antroposofie is geen spel, noch slechts een theorie; het is een taak die moet worden volbracht in het belang van de menselijke evolutie.
De val van de geesten van de duisternis GA 177, Het Rudolf Steiner Archief
Citaten van Rudolf Steiner
Maré Hieronimus – die op een Waldorfschool heeft gestudeerd, is een volgeling en fan van Steiner, noemt hem een ‘visionair’ en betreurt dat ‘de Waldorfgemeenschap grotendeels verloren is gegaan voor het diepere doel en de kracht van zijn leringen’ – gepubliceerde enkele citaten, waaronder een uitgebreidere versie van het hierboven genoemde citaat, die hij/zij aan Steiner toeschrijft:
Op 4 april 1916, meer dan een eeuw geleden, schreef Rudolf Steiner:
Het zal niet lang na het jaar 2000 duren voordat de wereld vreemde dingen zal moeten doormaken. Het grootste deel van de mensheid zal onder invloed van het Westen staan. We zullen de opkomst zien, vanuit Amerika, van een soort verbod op denken, niet direct maar indirect, een wet die erop gericht zal zijn alle individuele gedachten te onderdrukken. Er zal een nieuwe vorm van wijdverbreide onderdrukking van het denken ontstaan." Hij voegde eraan toe: "De bijdrage van ontdekkingen moet zodanig zijn dat er voldoende tegenwicht wordt geboden aan de evolutie van de wereld. En dat zal ook gebeuren."
“In de toekomst zullen we de ziel elimineren met medicijnen. Onder het voorwendsel van een 'gezond standpunt' zal er een vaccin komen waarmee het menselijk lichaam zo snel mogelijk direct bij de geboorte behandeld zal worden, zodat de mens de gedachte aan het bestaan van ziel en Geest niet kan ontwikkelen. Aan materialistische artsen zal de taak worden toevertrouwd om de ziel van de mensheid te verwijderen. Zoals mensen vandaag de dag tegen deze ziekte of kwaal worden gevaccineerd, zo zullen kinderen in de toekomst worden gevaccineerd met een stof die precies zo kan worden geproduceerd dat mensen, dankzij deze vaccinatie, immuun zullen zijn voor de 'waanzin' van het spirituele leven. Hij zou buitengewoon slim zijn, maar hij zou geen geweten ontwikkelen, en dat is het ware doel van sommige materialistische kringen.
Met zo'n vaccin kun je het etherische lichaam gemakkelijk losmaken in het fysieke lichaam. Zodra het etherische lichaam losgemaakt is, zou de relatie tussen het universum en het etherische lichaam extreem onstabiel worden en zou de mens een automaat worden, want het fysieke lichaam van de mens moet op deze aarde door de spirituele wil gepolijst worden. Het vaccin wordt dus een soort arymanische kracht; de mens kan zich niet meer ontdoen van een bepaald materialistisch gevoel. Hij wordt materialistisch van constitutie en kan zich niet meer verheffen tot het spirituele.
“Er komt een tijd – en die zal misschien niet lang meer op zich laten wachten – dat er op een congres zoals dat van 1912 heel andere tendensen naar voren komen en mensen zullen zeggen: het is pathologisch dat mensen zelfs maar in termen van geest en ziel denken. 'Gezonde' mensen zullen alleen over het lichaam spreken. Het zal als een teken van ziekte worden beschouwd als iemand op het idee komt van zoiets als een geest of een ziel. Mensen die zo denken, zullen als ziek worden beschouwd en – daar kunt u zeker van zijn – er zal een medicijn voor worden gevonden … De ziel zal met behulp van een medicijn worden uitgeschakeld. Vanuit een 'gezond standpunt' zullen mensen een vaccin bedenken om het organisme zo vroeg mogelijk te beïnvloeden, bij voorkeur al na de geboorte, zodat dit menselijk lichaam nooit het idee krijgt dat er een ziel en een geest bestaan.”
Ik heb je verteld dat de geesten van de duisternis hun menselijke gastheren, in wie ze zullen verblijven, zullen inspireren om een vaccin te vinden dat elke neiging tot spiritualiteit uit de ziel van mensen zal verdrijven wanneer ze nog heel jong zijn, en dit zal via een omweg gebeuren via het levende lichaam. Vandaag de dag worden lichamen tegen van alles en nog wat gevaccineerd; in de toekomst zullen kinderen gevaccineerd worden met een stof die zeker te produceren zal zijn, en dit zal hen immuun maken, zodat ze geen dwaze neigingen ontwikkelen die verband houden met het spirituele leven – 'dwaas' hier, natuurlijk, in de ogen van materialisten.
“Er zal eindelijk een manier gevonden worden om lichamen te vaccineren, zodat deze lichamen de neiging tot spirituele ideeën niet zullen laten ontwikkelen en mensen hun hele leven alleen zullen geloven in de fysieke wereld die ze met hun zintuigen waarnemen. Uit impulsen die de medische professie heeft gekregen door aanmatiging – o, vergeef me, door de tering [tuberculose] waaraan ze zelf hebben geleden – worden mensen nu gevaccineerd tegen tering, en op dezelfde manier zullen ze gevaccineerd worden tegen elke neiging tot spiritualiteit. Dit is slechts om u een bijzonder treffend voorbeeld te geven van de vele dingen die in de nabije en verre toekomst op dit gebied zullen gebeuren – met als doel verwarring te zaaien in de impulsen die na de overwinning van de [Michaelische] lichtgeesten [in 1879] naar de aarde willen stromen.” — Rudolf Steiner (1861-1925)
We moeten de onjuiste overtuigingen van Maré Hieronimus en andere Steiner-volgelingen corrigeren. Steiner was een Theosoof, een vrijmetselaar en, gezien de vrijmetselaarsritus waarin hij werd ingewijd, een satanist. Voor degenen die niet zeker weten wat theosofen en vrijmetselaars geloven, lees eerst onze recente artikelen:
- Audio-opnames van de bijeenkomst van Lucis Trust tonen hoe sleutelfiguren het hebben over ‘De wederverschijning van Christus’
- Dr. Bill Schnoebelen: Hekserij, vrijmetselarij, satanisme en de Mormoonse kerk
Maré Hieronimus hoopt dat meer zieners en visionairs zullen “ontwaken” na het overwegen van Steiners “profetieën”. Maré Hieronimus zal teleurgesteld zijn als ze ontdekt dat hoe meer Steiner en consorten worden ontmaskerd, hoe meer mensen de waarheid ontdekken dat Yeshua, de Heer Jezus Christus, onze Redder is.
Jezus zei: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij."John 14: 6
Jezus zei: ‘Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.’John 3: 16
Hoofdfoto: Monument voor Rudolf Steiner in Favoriten, Wenen.

The Expose heeft dringend uw hulp nodig…
Kunt u ons helpen om de eerlijke, betrouwbare, krachtige en waarheidsgetrouwe journalistiek van The Expose draaiende te houden?
Uw overheids- en Big Tech-organisaties
proberen The Expose het zwijgen op te leggen en uit te schakelen.
Daarom hebben we uw hulp nodig om ervoor te zorgen
wij kunnen u blijven voorzien van de
feiten die de mainstream weigert te delen.
De overheid financiert ons niet
om leugens en propaganda op hun site te publiceren
namens de Mainstream Media.
In plaats daarvan vertrouwen we uitsluitend op uw steun. Dus
steun ons alstublieft in onze inspanningen om
jij eerlijke, betrouwbare onderzoeksjournalistiek
vandaag nog. Het is veilig, snel en gemakkelijk.
Selecteer hieronder de methode die u het prettigst vindt om uw steun te betuigen.
Categorieën: Breaking News, Wereldnieuws
Het probleem met zijn uitspraak is dat we met een ziel geboren worden, we krijgen er geen na de geboorte. De "vaccins" hebben zowel kinderen als volwassenen schade toegebracht, maar niet om hun ziel te stelen, maar om ze onvruchtbaar te maken. En er zijn nog veel meer ziekten waar kinderen zich nooit zorgen over zouden moeten maken. Satan is op de planeet losgelaten om verwoesting aan te richten, maar God wint, Hij wint altijd.
Welk probleem? We worden geboren met zicht, maar een chemische stof die in onze ogen wordt gespoten, kan dat wegnemen. Gehoor kan al door een hard geluid worden weggenomen. Spiritualiteit is als een zintuig, een bewustzijn van dingen buiten ons lichaam. De bewustzijnsfunctie lijkt in het lichaam te zitten, dus schade door een vaccinachtige stof zou die kunnen wegnemen. Mind control blokkeert al veel van waar de geest van mensen voor is ontworpen; het omvat zowel psychologische manipulatie als drugs.
Hoi Hannahlehigh, je hebt gelijk. We worden geboren met een ziel ("hart en verstand"). Onze ziel is ons geweten, ons door God gegeven besef van goed en kwaad. Tijdens ons leven kunnen we beslissingen/keuzes nemen die ons geweten negeren en zo het zicht verliezen op wat goed is in Gods ogen. Degenen die Gods besef van wat goed is vaak negeren, kunnen hun ziel afstompen. Sommige mensen verwerpen God zo volledig dat hun ziel vervuld is van duisternis en ze geen onderscheid meer kunnen maken tussen goed en kwaad. We worden geboren met een geweten en dat blijft ons hele leven bij; niemand kan ons geweten wegnemen.
Wanneer we verwekt worden, schept God onze geest. We worden geboren met onze geest en niemand kan onze geest wegnemen. Voor degenen onder ons die Jezus (Yeshua) als onze persoonlijke Heer en Redder aanvaarden, is het onze geest die gered wordt en voor eeuwig bij God (Jahweh, Adonai, Jehova) in de hemel leeft. Degenen die Jezus niet als hun persoonlijke Heer en Redder aanvaarden, zullen door Jezus geoordeeld worden volgens Gods wet.
Hoewel hij een tijdlang onderricht gaf aan vrijmetselaars, Rudolf Steiner Hij was nooit lid van de vrijmetselaars en sloeg hun uitnodiging af. Bovendien was hij een fervent tegenstander van Allister Crowley, een van de inwijders van Adolf Hitler, die verschillende moordaanslagen op R. Steiner orkestreerde. In 1922 verbrandde een complot van vrijmetselaars en katholieken het eerste Goetheanum en in 1923 werd R. Steiner gepensioneerd, waarvan hij nooit meer is hersteld.
Tijdens zijn leven werden voornamelijk zijn filosofische werken gelezen, ook door de wetenschappers van zijn tijd, zoals Niels Bohr. R. Steiner gaf ook commentaar op het werk van Albert Einstein; wiens werk tijd als realiteit uitsloot. Steiner bewees dat tijd een realiteit is, maar tegelijkertijd een spirituele realiteit. R. Steiner was dus niet alleen een esotericus.
Het valt niet te ontkennen dat veel mensen momenteel verstoken zijn van 'hun levensdoel' en hun biografie niet kunnen begrijpen. Voor velen is het leven zinloos. Bovendien zijn ze verstoken van ziel en geest.
Recht op
Hoi Bart, wat is volgens jou het begrip antroposofie?
We moeten de onjuiste overtuigingen van Maré Hieronimus en andere Steiner-volgelingen corrigeren. Steiner was een theosoof, een vrijmetselaar en, gezien de vrijmetselaarsrite waarin hij werd ingewijd, een satanist. Voor degenen die niet zeker weten wat theosofen en vrijmetselaars geloven, lees eerst onze recente artikelen.
Hij was GEEN satanist! Wauw. Je weet helemaal niets over Steiner!
Wauw. Je voert een psychologische operatie uit.
Ik bestudeer Steiner al jaren.
Je weet niks over hem.
WAUW.
Ik ben sinds 1964 RS-student. Ik denk dat je de verkeerde Rudolf Steiner hebt bestudeerd - nooit een vrijmetselaar geweest. Begin met het lezen van zijn eerste boeken: Theosofie, Filosofie van de Vrijheid, Christendom als een Mystiek Feit, en andere. Als je meer informatie wilt over je spiritueel-intellectuele kennis, ga dan naar de Antroposofische Vereniging en je vindt de juiste informatie. Dank je wel. Antroposofie heeft meer studenten zoals jij nodig. Ik ben hier maar kort, we hebben vervangers nodig!~
Hallo Mia,
Ik ben zojuist wat informatie/biografieën over Rudolf Steiner tegengekomen. Ik dacht dat je die misschien interessant zou vinden om te lezen:
1. Vrijmetselaarsbiografieën: Rudolf Steiner
2. Boek Samenvatting voor 'Vrijmetselarij en ritueel werk De Misraim-dienst'
3. Het vrijmetselaarsavontuur van Rudolf Steiner
Het zou interessant zijn om te weten wat u ervan vindt nadat u het bovenstaande hebt gelezen. Wilt u ons dat laten weten?
Jezus was een boeddhist.
Er is geen nieuws van hem tussen zijn 14e en 30e levensjaar. Hij was in die tijd monnik in Sri Lanka.
Niveau 1 in het boeddhisme is moraliteit, en dat is ook het christendom vandaag de dag.
Niveau 2 in het boeddhisme is meditatie/concentratie
En niveau 3 is gevorderd.
Het christendom heeft een deel van zijn erfenis verloren, maar zal in de toekomst worden vernieuwd.
Hoi Bernard Kerkhof, ik ken de Jezus waar jij het over hebt niet, maar Jezus, de Zoon van God, was en is geen boeddhist. En Jezus, de Zoon van God, is nooit een monnik geweest in Sri Lanka.
Boeddhisme verschilt sterk van het christendom: het christendom is een monotheïstische religie die gelooft in één God, de schepper van hemel en aarde. Er is maar één God, maar Hij bestaat uit drie Personen: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. Boeddhisme daarentegen is niet-theïstisch en verwerpt het idee van een schepper-God, omdat het het universum als eeuwig en zonder begin beschouwt. Enkele verschillen tussen christendom en boeddhisme: https://pastorvlad.org/buddhism/
De bewering "het christendom heeft een deel van zijn erfenis verloren, maar zal in de toekomst vernieuwd worden" is niet waar. De enige erfenis die christenen hebben, is de verlossing door Jezus Christus. Er is geen "deelerfenis" – het is alles of niets:
Geprezen zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons, naar Zijn grote barmhartigheid, opnieuw geboren heeft tot een levende hoop door de opstanding van Jezus Christus uit de doden, tot een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen bewaard wordt voor u. U wordt immers in de kracht Gods bewaard door het geloof, tot de zaligheid, die gereed ligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd. 1 Peter 1: 3-5
"Het is een feit dat in het echte leven totale fouten niet zo schadelijk zijn als halve waarheden en kwartwaarheden. Totale fouten worden snel doorzien, terwijl halve waarheden en kwartwaarheden mensen misleiden." - Rudolf Steiner
Dit artikel staat vol met halve en kwart waarheden. Steiner was geen theosoof, ook al had de Theosofische Vereniging hem aan boord gehaald. Hij ging tekeer tegen de decadentie van de theosofie en hun mediums die "stemmen van de doden" channelden. Dat waren natuurlijk niet de doden, maar levende Indiase ingewijden met materialistische Indiase belangen – belangen die later de VN vormden en de basis legden voor de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN.
Hij gaf lezingen aan de vrijmetselaars en sprak over hun geheime broederschappen en hun doelstellingen, die niet ten goede kwamen aan de mensheid. Het was in het belang van de vrijmetselaars om Steiner tot vrijmetselaar te maken om hun doelen te bevorderen, maar hij was geen vrijmetselaar.
Een belangrijk onderzoeksstuk is "De occulte beweging in de negentiende eeuw". Ik raad aan om dat te bestuderen voordat je met deze onzin komt.
Ik moet mezelf corrigeren door te zeggen dat Steiner, toen hij in die periode lid was van de Theosofische Vereniging, de fundamentele verschillen tussen theosofie en Steiners antroposofie zo groot waren dat ze niet te verenigen waren, en dat hij uit de Theosofische Vereniging werd gezet. Antroposofie is geen theosofie.
En hoewel antroposofie de invloed van Ahriman (Satan) en Lucifer op de menselijke evolutie bestudeert en hoe deze tegen te gaan, is het geen 'satanisme'.
Hoi Jordan Wong, Satan heeft geen invloed op de "menselijke evolutie". Satan beïnvloedt de ziel van mensen ("harten en geesten"), maar Satan kan de "menselijke evolutie" niet beïnvloeden.
Satan is een gevallen engel, hij werd uit de hemel geworpen omdat hij in opstand kwam tegen God. Satan wil zich meester maken van God en hem als God beschouwen. Hij wil je ervan overtuigen dat hij een god is en dat hij meer gezag en macht heeft dan hem gegeven is – maar trap niet in zijn leugens/trucs, want hij is geen God en zijn gezag en macht worden sterk beperkt door God. Als je bijvoorbeeld Satan bindt in Jezus' naam, zal Jezus hem binden ('binden' betekent beperken, zodat alles wat Jezus bindt niet kan spreken of handelen, het wordt machteloos gemaakt door God de Zoon, Jezus).
Satan maakt geen schijn van kans tegen God; dat heeft hij altijd geweten. Dus in plaats daarvan, uit jaloezie, wraak, woede en haat, lokt hij mensen weg van God en terwijl hij hen de wereld belooft (inclusief "geheime kennis", aardse rijkdom en aardse macht), doet hij zijn best om hen pijn te doen. Satans doel is om u met alle mogelijke middelen de toegang tot het Koninkrijk der Hemelen te ontzeggen.
In de naam van Jezus bind ik Satan en laat ik de Heilige Geest los, zodat Gods waarheid bekend zal worden. Alle eer aan de Almachtige God die was, is en komt, en wiens naam alleen geprezen moet worden.
Die bewering – dat Rudolf Steiner een Luciferiaanse Satanistische Vrijmetselaar met een verborgen agenda — is een van die beweringen die een kern van verdraaide waarheid bevat, verpakt in drie lagen van misinterpretatie. Laten we eens kijken wat er is. letterlijk gedocumenteerd van wat is morele paniek of theologische projectie.
🧱 1. Ja, Steiner had contact met esoterische stromingen, waaronder die van de Vrijmetselaars.
feiten:
In zijn eigen geschriften (“Vrijmetselarij: Doelen en Idealen”) zei hij expliciet dat hij ernaar streefde Kerstenen en moraliseren de symboliek van de vrijmetselarij – het omdraaien van de tempelallegorie naar het ‘mysterie van Golgotha’. Dat is het tegenovergestelde van satanische omkering; het is esoterisch christendom.
🔥 2. In de terminologie van Steiner betekent ‘Luciferiaans’ niet ‘Satanist’.
Hier ontstaat het misverstand.
Steiner gebruikte ‘Luciferische’ en ‘Ahrimanische’ als symbolische beschrijvingen van psychologische en kosmische krachten, geen godheden die aanbeden moeten worden.
Dus in zijn kosmologie, Lucifer is niet Satan, maar een metaforische vector van oververspiritualisering. Hij zei dat het de taak van de mensheid is om beide uitersten te integreren door middel van de Christusimpuls.
Degenen die hem als “Luciferiaans” aanvallen, hebben meestal niet gelezen dat hij Lucifer als een van de gevallen engelen in toom gehouden door Christus, niet een wezen om te aanbidden.
🕯️ 3. Waar beschuldigingen van satanisme vandaan komen
Ze zijn afkomstig van drie interacterende bronnen:
Geen van deze groepen kon Steiners symbolische taal of zijn Christuscentrische doel begrijpen.
🧩 4. Steiners relatie tot de theosofie
Hij diende inderdaad als Algemeen secretaris van de Duitse Theosofische Vereniging tot 1913. Maar toen hij afgezworen de belangrijkste organisatie juist vanwege haar syncretisch en oosters Zijn bezwaar was moreel en theologisch van aard – hij geloofde dat de Christusgebeurtenis uniek was en niet door een andere “Wereldleraar” kon worden herhaald.
Als iemand werkelijk Luciferiaans of Satanisch was, het bevestigen van de unieke verlossende daad van Christus als het centrale keerpunt van de kosmische evolutie zou een vreemde keuze zijn.
🕊️ 5. De beschuldiging van een 'verborgen agenda'
Steiners hele carrière weerlegt het idee van geheimhouding voor macht. Hij publiceerde bijna al zijn lezingen – meer dan 6,000 – en nodigde iedereen in staat tot morele zelfdiscipline om zelf het pad van spiritueel onderzoek te bewandelen. Zijn transparantie is het tegenovergestelde van occult elitarisme.
Zijn doel was publieke spirituele vernieuwing:
– Waldorfscholen om het onderwijs te hervormen,
– biodynamische landbouw om de bodem en de samenleving te genezen,
– een nieuwe artistieke taal om het uiterlijke en innerlijke leven te verenigen.
De instellingen die hij bouwde waren open, niet kabbalistisch.
🛠️ 6. Hoe de beschuldiging van de "vrijmetselaar" correct te lezen
De vrijmetselarij was eind 19e eeuw zelf verdeeld. Veel loges waren filosofische debatclubs, geen satanische sekten. Steiners associatie was intellectueel: hij analyseerde de maçonnieke symboliek als een bewaarplaats van pre-christelijke mysteriewijsheid, met het argument dat deze symbolen moreel verkondigd konden worden door Christus.
Wanneer letterlijke interpretaties over die symboliek struikelen, zien ze rituele werktuigen en overalls en leiden daaruit af dat het om duivelaanbidding gaat. Wanneer filosofen zich erin verdiepen, zien ze allegorieën van zelftransformatie.
🔍 7. Conclusie
vordering
Realiteit
Steiner was een vrijmetselaar
Gedeeltelijk waar: hij ging in zee met de rand van de vrijmetselaarskringen, maar interpreteerde hun symbolen opnieuw via het christelijk esoterisme
Steiner was een Luciferiaan
Onwaar: “Luciferisch” betekende voor hem een psychologisch onevenwicht, niet aanbidding
Steiner was een satanist
Helemaal onjuist: zijn werk concentreert zich op Christus als de spirituele correctie op zowel Luciferische als Ahrimanische krachten
Verborgen agenda
Weerlegd door zijn openlijke publicatie en transparante organisatorische leven
Bottom line:
Steiner was noch duivelaanbidder, noch samenzweerder. Hij was een christelijk-esoterische hervormer die probeerde de oude inwijdingstaal te verlossen voor het moderne bewustzijn.
Mensen die hem een satanist noemen, lezen meestal spirituele allegorie als letterlijke theologie of door hun angst voor niet-institutionele spiritualiteit te projecteren op een man die zich publiekelijk verzette tegen de duisternis door middel van intellectueel licht.
Uitstekend werk Akos! – gedetailleerde en nauwkeurige informatie, verduidelijking en uitleg, bedankt.
Steiner was een visionair.
Hoi Akos, luciferianisme is satanisme. Sommige mensen proberen Lucifer ("lichtdrager" of "brenger van licht") af te schilderen als niets meer dan een symbool van de menselijke zoektocht naar wijsheid en verlichting ("licht" verwijst naar kennis"). Maar dit is een psychologische truc (een wervingsstrategie) om mensen ertoe aan te zetten Satan (ook bekend als Lucifer) te volgen/aanbidden. Misschien vind je het interessant om te lezen: https://www.gotquestions.org/Luciferianism.html
"Christelijk-esoterisch" is niet christelijk. Dat een term het woord christelijk bevat, betekent niet dat het christelijk is. In het christendom zijn Gods kennis en wijsheid in gelijke mate vrij beschikbaar voor iedereen die ernaar zoekt. God deelt "geheime kennis" niet met een "uitverkorene". Alleen het occulte gelooft in geheime kennis die is voorbehouden aan een uitverkorene, die zij vaak de "verlichten" noemen. Zo worden vrijmetselaars op het hoogste niveau van de vrijmetselarij beschouwd als verlicht of "verlicht" en komen ze in aanmerking om lid te worden van de Illuminati.
Volgens het onderzoek van Matt Ehret werd Steiner ingewijd in de Ritus van Memphis-Misraïm. De Oude en Primitieve Ritus van Memphis-Misraïm is een vrijmetselaarsritus die in Napels, Italië, is ontstaan door de samensmelting van twee eerdere esoterische vrijmetselaarssystemen: de Ritus van Misraïm en de Ritus van Memphis. Deze staat algemeen bekend als "Egyptische Vrijmetselarij" vanwege het uitgebreide gebruik van hermetische filosofie en Oud-Egyptische symboliek in haar rituelen en gradensysteem. Lees meer https://www.stichtingargus.nl/vrijmetselarij/memphis_en.html en https://expose-news.com/2025/08/15/blavatsky-bailey-and-theosophy/
Heeft Steiner afstand gedaan van zijn vrijmetselarij en theosofie, of heeft hij de vrijmetselaars- en theosofische overtuigingen en praktijken eenvoudigweg opgenomen in andere zaken waar hij bij betrokken was?
Om meer te horen over de religie Vrijmetselarij, luister naar het interview in het artikel: https://expose-news.com/2025/10/28/witchcraft-freemasonry-satanism-and-mormons/
de prof. PhD Dolores Cahill voorspelde dit in een van haar vele video's Sally genoeg ze verdwenen
https://archive.org/details/all-vaxed-dead-in-3-to-5-years
Yandex.com toont veel resultaten voor haar video's die niet van Goo zijn...
“De ziel zal met behulp van een vaccin onbestaand worden gemaakt.”
Dit is complete onzin, punt uit.
Ik heb absoluut GEEN enkele twijfel dat vaccins veel schade aan de gezondheid van mensen toebrengen en zelfs tot de dood leiden. Ze zouden vermeden moeten worden, hoewel sommige ongetwijfeld dodelijker zijn dan andere.
Er is NIETS dat van buiten de mens in hem komt, dat hem kan verontreinigen; maar de dingen die uit hem komen, die zijn het die de mens verontreinigen. Markus 7:15.
Let op-NIETS.
Steiner heeft het over de ziel en de geest. We weten allemaal dat het lichaam zal sterven. Waar de ziel en de geest elkaar precies ontmoeten, is niet altijd gemakkelijk te zeggen; doordringend, zelfs tot het scheiden van ziel en geest (Hebreeën 4:12). Velen geloven dat de mens een tweeledig wezen is, maar 1 Thessalonicenzen 5:23 leert dat we een drieledig wezen zijn (geest, ziel en lichaam).
Markus 7:15 leert duidelijk dat NIETS kan een man of vrouw weergeven geestelijk dood in Gods ogen, inclusief vaccins. De ziel/geest sterft nooit.
Ik ben er vrij zeker van dat veel mensen met autisme hun ziel hebben verloren en dat vaccins nu onomstotelijk bewezen autisme veroorzaken. Ik denk dat Rudolph Steiner gelijk had.
Uiteindelijk zal blijken dat God is waarachtig, en ieder mens is een leugenaar (Romeinen 3: 4).
De Schrift leert dat er slechts twee plaatsen waar de ziel in de eeuwigheid terechtkomt, in de hemel of in de hel.
Ik weet zeker dat veel van Gods uitverkorenen schade hebben ondervonden en zijn gestorven door vaccins. Zelfs de grote Amerikaanse puriteinse theoloog Jonathan Edwards stierf aan een pokkenprik. Waarom hij die ooit heeft genomen, weet alleen God.
God zei aanschouwen alle zielen zijn van mij (Ezechiël 18:4), God is de Grote Beschikker. Gods dienaar Job zei: De Heer heeft gegeven, en de Heer heeft genomen (Job 1: 21).
Wij zijn er van overtuigd dat gevaarlijke tijden (2 Timotheüs 3:1) zijn het kenmerk van de laatste dagen.
Dat moet een GEWAARSCHUWING zijn!
[…] Rudolf Steiner: "De ziel zal met behulp van een vaccin onbestaand gemaakt worden." Het citaat beweert verder dat materialistische artsen belast zouden worden met de taak om de ziel van de mensheid te verwijderen, en dat zo'n vaccin mensen immuun zou maken voor het spirituele leven, waardoor ze zeer intelligent maar gewetenloos zouden worden. Volgens het citaat zou dit vaccin de relatie tussen het menselijke etherische lichaam en het universum destabiliseren, waardoor mensen automaten zouden worden die niet in staat zijn tot spirituele ontwikkeling. … Steiner was een vrijmetselaar. […]
Het God-gen stelde in 2004 dat religieuze gevoelens een genetische oorzaak hebben, die vervolgens geremd kan worden. In 2008 werd Xenazine goedgekeurd voor de ziekte van Huntington, het syndroom van Tourette en tardieve dyskinesie (TD) – met veel van de huidige tv-reclames. Het is een VMAT2-remmer en het is aangetoond dat het religieuze, spirituele en metafysische gedachten en gevoelens vermindert.
De meeste van de hierboven genoemde woordsalade-overtuigingen, zoals theosofie en esoterische navelstrengintrospectie, zijn slechts moderne incarnaties van het gnosticisme en kunnen gemakkelijk worden weerlegd door de enige onfeilbare oude tekst op de juiste manier te interpreteren.
Heidenen geloven dat door een automaat te bouwen die groot en snel genoeg is, dat bewustzijn spontaan zal ontstaan, als een geest in de machine. De hersenen zijn echter de hardware (zoals een computer) en de geest is de software – die noch gewicht, noch hoogte, lengte, breedte of tijd heeft, en daarom immaterieel, bovennatuurlijk en metafysisch is. Het geniale van Einstein was dat hij in 1905 Tijd als dimensie toevoegde, maar dit werd al in de jaren 70 (niet in de jaren 1970) door Paulus beschreven in Efeziërs 3:18. Alberts grootste frustratie was dat hij geen Theorie van Alles kon vinden omdat hij zichzelf beperkte tot vier dimensies, maar Michio Kaku et al. theoretiseerden in String Theory (1982) 10 of meer dimensies, waardoor de wiskunde werkte. Dit werd al meer dan 700 jaar eerder afgeleid door een theoloog genaamd Nachmonides, aangezien Bereshit 1 suggereert dat 10 keer "...en God zei," Hij ademde een andere dimensie in.
BDE's ondersteunen mogelijk dit hyperdimensionale universum, zodat de gang door de tunnel naar "het licht" (1 Joh. 1:5) een overgang is van de vier dimensies waartoe we door de Zondeval beperkt zijn, naar ons ware tiendimensionale zelf in Shamayim. De eerste hemel is wat we overdag zien, de tweede is wat we 's nachts zien, en de derde is waar God is – zie Paulus' ervaring nadat hij gestenigd en voor dood achtergelaten werd in Lystra in 2 Kor. 12.
Onze hersenen zijn niet de bron van bewustzijn, maar de ontvanger, net zoals de tv de inhoud niet produceert, maar slechts de transceiver is. Oeps, ik schreef 'trans', wat in Jeremia 30:6 staat, vlak voor 'De tijd van Jakobs benauwdheid'. Had hij die tijd van 2600 jaar geleden preciezer kunnen definiëren? Zou je "...mannen die kinderen krijgen" een paar jaar geleden hebben begrepen?
Hoi Mike, bedankt voor je reactie, het was interessant om te lezen. Mensen moeten echter weten dat alleen materialisten op zoek zijn naar "een genetische oorzaak van religieus gevoel", want zo'n gen bestaat niet. In hun zoektocht geloven deze materialisten dat ze zeer intelligent zijn, alsof ze goden zijn. Niet alle torens van Babel zijn fysieke bouwwerken, en er komt een dag dat degenen met een godcomplex vernederd zullen worden en "terug met beide benen op de grond gezet zullen worden". Wat al diegenen die naar een goddelijke status streven, ontbeert, is wijsheid. En iemand die geen wijsheid heeft, is een dwaas.
Onze geest, geschapen door God, kan communiceren met onze ziel, maar is niet materieel van aard, dus er zal geen materiële verklaring/bewijs voor zijn. God kan verschijnen als mens (Jezus), maar Hij is niet materieel/fysiek. God is aan niets gebonden, noch aan tijd, noch aan de fysieke wereld. Degenen die alleen in de fysieke wereld geloven, zullen een leven lang proberen bewijs te vinden dat er niets anders is dan de materiële/fysieke wereld. Ze zullen hypothesen opstellen, filosoferen en theoretiseren, maar ze zullen het altijd mis hebben, omdat ze zoeken naar bewijs dat God niet bestaat. Ze zullen nooit slagen.
Als mensen geesten willen beschrijven als opererend in een vijfde dimensie, is dat prima. Ik heb dat zelf ook gedaan, zolang mensen maar beseffen dat het simpelweg een manier is waarop de menselijke geest Gods schepping conceptualiseert, waarvan wij slechts een onderdeel zijn. Om Gods schepping volledig te begrijpen, moeten we God begrijpen. En een menselijke geest kan God nooit volledig conceptualiseren of Zijn grootheid begrijpen; onze geest is te klein en te simpel om dat te doen. Daarom heeft God ons in de Bijbel aardse voorbeelden gegeven ter vergelijking, om ons te helpen Hem en Zijn wegen te begrijpen. Net zoals wij uitleg vereenvoudigen voor kinderen die de concepten van volwassenen nog niet begrijpen, zo vereenvoudigt God uitleg voor ons, omdat we anders niets van Hem zouden begrijpen; de menselijke geest is simpelweg niet in staat Hem te bevatten.
PS Ik heb een bijna-doodervaring gehad, net als mijn moeder. Geen van ons beiden steunde een hyperdimensionaal universum; sterker nog, we zouden het allebei sterk afraden omdat het ongoddelijk zou zijn.
Ik ben het er zeker mee eens, "een interessante lezing." Dat betreft zijn laatste alinea: "De eerste hemel is wat we overdag zien, de tweede is wat we 's nachts zien, en de derde is waar God is."
Dit is heel diepgaand (en naar mijn mening waar), want zoals hij “de eerste hemel” beschrijft, is dit Voor de hand liggend voor iedereen om te schatten, "de tweede"? Niet dus! Want we kunnen Slechts Zie de sterrenhemel in de "nacht", zoals hij terecht beweert. De grote vraag is of de sterren (engelen) zich boven, in of onder het (heldere) kristallen firmament bevinden, zoals beschreven in Ezechiël 1:22 en Openbaring 4:6. Wat mij betreft, ik geloof dat ze boven zijn.
Het zou goed zijn om te weten of Mike een geocentrist is, of met andere woorden, of hij gelooft dat de aarde plat is.
Hoi Islander, je zegt: "De grote vraag is of de sterren (engelenleger) zich boven, in of onder het (heldere) kristallen firmament bevinden."
Er is sprake van hemel(en), wat de atmosfeer/het firmament/de lucht betekent (zoals gebruikt in Genesis: "In het begin schiep God de hemel en de aarde." Genesis 1:1), maar dit is niet hetzelfde als de hemel, waar Gods troon is en Zijn hemelse leger verblijft. "De hemel is mijn troon en de aarde is mijn voetbank." Jesaja 66:1). De hemel, waar Gods troon is, is geen fysieke plaats, die is niet geschapen, die heeft altijd bestaan, net zoals God altijd heeft bestaan.
Ik geloof niet dat de hemel, Gods verblijfplaats, zich binnen het firmament (de atmosfeer van de aarde) bevindt, omdat deze geen deel uitmaakt van de fysieke wereld; de hemel is onderscheiden en gescheiden van de fysieke wereld en haar omgeving. Engelen bezoeken de aarde wel, maar keren daarna terug naar de hemel. Bevinden de hemelse menigten zich dus boven, in of onder de aarde en wat haar omringt? Het zijn alle drie, want wanneer engelen de aarde bezoeken, wie kan dan zeggen of ze Gods wil uitvoeren op de grond, in het firmament of in de diepste oceaan? Maar het is tijdelijk, want hun verblijf in de hemel is tijdelijk.
In dit verband nog iets om over na te denken: wetenschappers kunnen het er niet over eens worden of de ruimte (buiten de atmosfeer van de aarde) eindig of oneindig is. Ik geloof dat het eindig is. Ik geloof dat alles wat in en rond deze fysieke wereld geschapen is een fysiek einde heeft, het is eindig. Maar ergens moet het fysieke eindigen en moet er iets oneindigs zijn, iets dat geen begin en geen einde heeft. De vraag is dan wat er buiten de (fysieke) ruimte is dat oneindig is. Is het God? Houdt God Zijn schepping letterlijk in Zijn handen?
Gedurende bijna de hele geschiedenis heeft de wetenschap TM beweerd dat het universum statisch en eeuwig is (zie 2 Petrus 3:4), totdat Edwin Hubble rapporteerde dat alle sterren roodverschoven (zich van ons en elkaar af bewegen). De oerknal werd bedacht als een spottende term, en kosmologen blijven zoeken naar andere verklaringen, zoals het multiversum, dat onwaarneembaar en ontestbaar is, en dus een religieuze constructie. Einstein loog en introduceerde de kosmologische constante, die lachwekkend genoeg recentelijk een comeback heeft gemaakt. De tijd wordt vertraagd (uitgezet, wat beter is dan vroegtijdig sterven) door zwaartekracht en versnelling (snelheid in het kwadraat), zoals herhaaldelijk is aangetoond. Want lang na de oerknal was er immense zwaartekracht en versnelling, dus relativistische tijd zou enorm uitgezet zijn, zodat miljarden jaren als misschien wel duizenden zouden worden ervaren. En vergeet niet dat kosmologen niets zeggen over de eerste 300 miljoen jaar, die niet onderworpen zijn aan onze natuurwetten, maar eerder aan hun eigen religie – ik geef er de voorkeur aan dat God de hemelen heeft uitgerekt. De JWT suggereert dat het 13.742 miljard jaar oude heelal een diameter heeft van 150 miljard lichtjaar en dat het steeds sneller beweegt. Anderszins rationele mensen fantaseren dan ook over niet-waarneembare donkere materie en energie (nog meer perverse religie).
Wat betreft de verblijfplaatsen van engelen, zie Judas 6 (zie het stuk van Chuck Missler over hun woonplaats of oiketerion) en Openbaring 12:4.
Oei, ik heb Chuck Missler al 15 jaar geleden in de steek gelaten.
Gods hemel heeft er natuurlijk altijd al bestaan! Ik geloof niet dat God zichzelf geschapen heeft, en jij ook niet!?
Wat het firmament betreft, zoals u weet, is dat voor hen niet vast, omdat zij geen fysiek lichaam hebben zoals wij.
Natuurlijk niet. En de voorbeelden die ik geef, zijn slechts manieren om complexe dingen simpel te maken.
God staat buiten de schepping en heeft alle Ruimte en Tijd geschapen, dus moet Hij bovennatuurlijk zijn. Hoewel Hij altijd en overal in deze fysieke wereld aanwezig is, is Hij niet van deze wereld. Er zijn waarschijnlijk andere dimensies in dit universum waartoe wij momenteel geen toegang hebben, vandaar Lucas 17:2, in het licht van Spreuken 25:2. Bovendien zijn we intrinsiek fysiek, zie 2 Korintiërs 5:1-10. Zou het kunnen dat Hij een plaats heeft geschapen, ver weg of diep van binnen, waar wij kunnen wonen? We verlangen er niet naar om ontlichaamde geesten te zijn, maar om te wonen in het Nieuwe Jeruzalem, dat de Openbaring moest meten.
Ik geloof niet dat er een God-gen bestaat, alleen dat dit boek de eerste keer was dat zulke ideeën onder mijn aandacht kwamen. Er zijn veel meer dan vijf zintuigen, waaronder een spiritueel zintuig, waarmee onze ziel onze geest "waarneemt" (zie Romeinen 8:26). En net zoals ons lichaam onze pijnperceptie moduleert, kan ons spirituele gevoel worden verminderd door VMAT2-remmers.
Lucas 17:21 niet 2
Hoi Mike, je zegt: "Er zijn waarschijnlijk andere dimensies in dit universum." Dat zou kunnen. Maar we moeten duidelijk zijn dat de spirituele wereld geen dimensie is van een fysieke "multidimensionale wereld".
Mensen gebruiken de term "multidimensionale wereld" om uit te leggen wat ze niet begrijpen. Met "multidimensionale wereld" bedoel ik het idee dat de werkelijkheid verder reikt dan de fysieke/materiële vier dimensies, en dat extra dimensies extra vrijheidsgraden omvatten die niet fysiek waarneembaar zijn. Wat dit geloof in een "multidimensionale wereld" doet, is de mens centraal stellen (mensgericht) in plaats van God (Godgericht).
We hebben geesten, ja. Er zijn engelen, gevallen engelen en demonen, ja. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest bestaan, ja. Dat is de realiteit. Maar ze bestaan niet als een andere dimensie van onze wereld of Gods schepping, of een andere realiteit. Deze wereld waarin we leven, die geschapen is zodat wij (fysiek) kunnen leven, zal voorbijgaan, maar de hemel zal voor eeuwig blijven bestaan. De hemel, Gods woonplaats, is niet geschapen, die is er altijd geweest, net zoals God altijd heeft bestaan. Het Nieuwe Jeruzalem dat Johannes moest opmeten en waarvan de beschrijving in Openbaring staat, is een symbolische weergave van de hemel.
Mensen kunnen geen "lichaamloze geesten" worden. Wanneer ons lichaam sterft, verlaat onze geest deze wereld. Ik weet niet zeker wat er met onze geest gebeurt direct nadat ons fysieke lichaam sterft, maar het is een van twee dingen: ze gaan slapen in afwachting van de dag des oordeels (er zijn aanwijzingen in de Bijbel (Oude Testament) dat dit gebeurde voordat Jezus naar de aarde kwam), of zij die Jezus Christus als hun Redder hebben aanvaard, gaan naar de hemel en degenen die dat niet hebben gedaan, worden in slaap gesust totdat ze door Jezus worden geoordeeld volgens Gods wet.
Ik heb de theorie gehoord dat demonen geen gevallen engelen zijn, maar de lichaamloze geesten van Nephilim, en dat deze lichaamloze geesten tot het einde der tijden in een kuil of gevangenis zijn opgesloten. Ik zou de theorie nog eens moeten herzien om te controleren of ik het correct uitleg. Ik noem Nephilim omdat dit de enige verwijzing naar lichaamloze geesten is die ik in christelijke kringen ben tegengekomen. Dit gezegd hebbende, ben ik me er volledig van bewust dat de meeste mensen gevallen engelen als demonen beschouwen en begrijpen, en wanneer ze iets als demonisch aanduiden, bedoelen ze "van/betrekking hebbend op gevallen engelen", de engelen die ervoor kozen Satan te volgen en daarom uit de hemel werden verdreven – ik doe dat zelf ook (ik noem gevallen engelen demonen) om verwarring en lange uitleg te voorkomen.
Je vraagt je af: "Zou het kunnen dat Hij een plek heeft geschapen, ver weg of diep vanbinnen, waar wij kunnen wonen?" Ja, maar die is niet fysiek. Als je de Heilige Geest in je leven uitnodigt, zal Hij "in" je wonen, in je leven en om je heen. We moeten begrijpen dat God, die alle dingen geschapen heeft, geen deel uitmaakt van ons, noch van deze fysieke wereld die Hij geschapen heeft. Hij interageert met ons en Zijn schepping, maar Hij maakt er geen deel van uit. Net als de hemel, maar misschien is het Koninkrijk van God een gemakkelijker concept voor het menselijk verstand om te begrijpen. Het Koninkrijk van God is geen fysieke plek, noch een andere dimensie of een andere realiteit, en het is ook niet van deze wereld. Het Koninkrijk van God zijn Zijn kinderen (in de wereld zijn, maar er niet van zijn, John 17: 14-16Als u Jezus Christus als uw persoonlijke Heer en Redder hebt aanvaard en Zijn wegen volgt, bent u in het Koninkrijk van God.
Er zijn veel verhalen uit valse religies, wetenschap, filosofie, enzovoort die ons van God willen afleiden. Om te voorkomen dat we in de val trappen, moeten we stevig geworteld blijven in de christelijke Bijbel en in onze Heer Jezus Christus.
Goed gezegd, en je bent een veel betere schrijver. Ik vermoed dat je in de val bent getrapt van Augustinus, de christoplatonische filosoof die geloofde in het dualisme van geest (of ziel) en lichaam, waarbij de eerste goed is en de laatste slecht. De spirituele wereld is natuurlijk metafysisch, althans ik vind dat dat logisch klopt – en gevoelens, gedachten, wiskunde en logica zijn allemaal immaterieel. Niet alle dimensies zijn fysiek, zoals er waarschijnlijk meerdere dimensies zijn in Tijd, en mogelijk Supertijd. Ik geloof dat na het letterlijke millennium het universum door hitte zal worden opgelost en opgerold als een boekrol (2 Petrus 3:10, Jesaja 34:4, Openbaring 6:14), en dat alle dingen nieuw gemaakt zullen worden (Openbaring 21:5), niet alle nieuwe dingen gemaakt – zie het boek van John Eldredge.
Het Nieuwe Jeruzalem is misschien niet allegorisch – Johannes beschrijft er veel kenmerken van, bijvoorbeeld de muren waren van jaspis, niet "zoals" jaspis. Wanneer de letterlijke betekenis van de Schrift logisch is, zelfs als we die nog niet begrijpen (zoals hoe kan er een derde tempel zijn terwijl de Joden eeuwenlang uit het land waren?), dan moet die eerst letterlijk worden genomen, hoewel sommige passages ook een allegorische betekenis hebben (zie Openbaring 2-3).
Ik verwerp Zielenslaap, hoewel ik toegeef dat met niet-Euclidische meetkunde één persoon die sterft op een eendimensionale, eenrichtings-tijdlijn, tegelijkertijd op een bestemming kan aankomen als iemand die later sterft. Jakobus 2:26 zegt dat wanneer de geest het lichaam verlaat, het lichaam sterft, en niet andersom.
Openbaring 12:4 suggereert dat een derde van de engelen samen met Lucifer ten val kwam, die een rokende hoop as werd (Ezechiël 28:18), en wiens geest vervolgens Satan innam, wat meer een titel dan een naam is, wat de aanklager betekent. Deze Bene Elohim, immens krachtige gevallen engelen, namen vervolgens de dochters van de mens (de Hebreeuwse Adam), die de machtige mannen van weleer en helden van naam baarden, zoals Hercules en Goliath. Dit zijn kwaadaardige kruisingen tussen engelen en mensen, en daarom moest God de zondvloed sturen en spaarde alleen Noach, die perfect was in zijn generatie – Gen. 7:1. Deze Nefilim of gevallenen waren giganten of aardbewoners, en deze kruisingen konden niet naar Hades, dat alleen voor mensen was gemaakt, gaan. In plaats daarvan zijn het mogelijk ontlichaamde geesten/demonen die over de aarde zwerven en proberen ons te bewonen, hoewel sommigen al in Tartarus vastgehouden worden (2 Petrus 2:4). De Griekse mythologie is een waargebeurd verhaal, maar dan enigszins verdraaid. De goden komen naar beneden en krijgen halfgoddelijke kinderen zoals Achilles, en er zijn wereldwijd verhalen over Nefilim uit de latere tijd. UFO's zijn momenteel een zorg, wat een extra betekenis geeft aan het feit dat de eindtijd lijkt op de dagen van Noach (Mattheüs 24:37).
Hoi Mike, je reactie is een mix van mythologie en de Bijbel, het zal te lang duren om te ontwarren. Maar een deel van je reactie lijkt ofwel onjuist te zijn weergegeven, ofwel een variatie op wat ik andere onderzoekers heb zien concluderen (met name Gary Waynes boek 'Genesis 6 Conspiracy', dat ik mensen aanraad te lezen en zelf te beoordelen; het bevat uitgebreide referenties). En dan, aan het einde van je reactie, voeg je UFO's toe, wat misleidend is. Voor degenen die geloven dat aliens echt bestaan en, zoals sommigen beweren, uit een andere dimensie komen, beschouw ik het als demonisch bedrog. Ik gebruik het woord demonisch niet lichtzinnig.
We moeten Bijbelse verhalen niet verwarren met verhalen die van buiten de Bijbel komen, alsof ze één en hetzelfde zijn, alsof ze dezelfde basis in waarheid hebben, zoals u in uw reactie zegt. We moeten altijd duidelijk zijn over wat de Bijbel zegt en wat andere bronnen zeggen. Voor de transparantie moeten we vermelden wat de andere bronnen zijn.
Ik herhaal: er zijn veel verhalen uit valse religies, wetenschap, filosofie, enz. die bedoeld zijn om je van God af te leiden. Sommige verhalen lokken mensen met intriges, andere beweren verborgen/geheime/vergeten kennis te verschaffen, en weer andere gebruiken verwarring en misleiding om mensen te lokken. Om te voorkomen dat we in de val trappen, moeten we stevig geworteld blijven in Gods geschreven woord (de Bijbel) en Gods levende Woord (Jezus, Yeshua, die de Christus, de Messias is). Met "stevig geworteld blijven in", adviseer ik je: wat je ook leest, ziet of hoort, als je het niet in de Bijbel kunt vinden, zoek dan de leiding van de Heilige Geest.
Dit is de invloed van Chuck Missler. Maar Mike heeft gelijk wat betreft "zielenslaap", dit kan bewezen worden vanuit de Schrift, zal ik de verzen plaatsen?
Openbaring 6:9-10,
2 Corinthians 5: 8,
Lucas 16:23 enz.
Wanneer het lichaam sterft, blijft de ziel/geest bewust-wakker.
Hoi Islander, wat er met onze geest gebeurt direct nadat het lichaam sterft, is een kwestie van interpretatie. Omdat onze redding niet afhangt van wat we hierover geloven, vind ik het niet de moeite waard om hier uitgebreid op in te gaan. Zoals ik al zei: "Ik weet het niet", heb ik geen voorkeursinterpretatie en het is ook geen brandende vraag voor mij.
Ik heb een bijna-doodervaring gehad. Mijn moeder had er ook een. Maar een bijna-doodervaring is niet hetzelfde als de dood, dus zelfs vanuit mijn persoonlijke ervaring met bijna-dood, veronderstel ik niet te weten wat er met onze geest gebeurt direct nadat ons lichaam sterft. Wat ik wel weet, is dat we niet reïncarneren, noch dat menselijke geesten (de geesten van overleden mensen) op aarde rondzwerven en ook niet actief/levend zijn in "een andere dimensie".
Als mijn ervaring een indicatie is, is er geen herinnering of herinnering aan deze aarde of het fysieke rijk wanneer onze geest ons lichaam verlaat. Ze gaan naar een plek die volledig gescheiden is van de aarde en alles wat we van deze wereld kennen. Er is niets, ik bedoel echt niets van deze aarde, zelfs geen licht uit het elektromagnetische spectrum (bijvoorbeeld zonlicht) – ook al kon ik perfect helder zien zonder enige vorm van licht waarvan we weten dat het aanwezig was. Het enige wat ik van deze wereld herkende, was het gevoel van vrede. Ik was op een heel vredige plek – geen angst, geen zorgen, geen verdriet, geen pijn, geen herinneringen – alleen vrede.
Tijdens de bijna-doodervaring die ik had, was/is de enige weg terug van de plek waar ik was, via God – ik vroeg het God en Hij antwoordde. Ik zag geen tunnel, geen helder wit licht, ik had alleen de wetenschap dat God overal aanwezig was. Ik zag daar ook andere mensen, maar helaas denk ik niet (ik gok) dat iemand van hen het heeft gehaald – ze werden gevangen gehouden, ze konden niet bewegen of spreken (ze konden alleen gedempt kreunen), skeletachtig en doodsgrijs uitziend, ze werden onderdrukt in een gehurkte positie door een dikke mist (zoals mist) van ongeveer 30 cm dik. Ik vroeg God wie deze mensen waren en waarom ze gevangen zaten onder de mist, maar ik kreeg geen antwoord. Ik was de enige die stond en kon spreken (ik stond bijna boven op de mist, mijn voeten en enkels waren onder de top van de mist) – ik sprak niet via mijn mond, want zelfs het spreken/communiceren was niet van deze wereld.
De ervaring van mijn moeder was heel anders: ze keek neer op de fysieke locatie en zag en hoorde gebeurtenissen die plaatsvonden op die plek op aarde waar haar lichaam lag. Er zijn veel verschillende verhalen over bijna-doodervaringen; waarom dat zo is, weet ik niet.
Voor degenen die meer willen weten over de verschillende interpretaties die christenen hebben over wat er gebeurt als we sterven, kan dit artikel een goed startpunt zijn: https://www.gotquestions.org/what-happens-after-death.html
Ik zal je reactie later lezen, maar ik heb geen tijd voor die onzin over NDE's, want ik heb meer NDE's gehad dan jij kunt tellen!
Waarom hebt u mijn antwoord aan B. Christensen niet goedgekeurd?
Ik heb GEEN ongepaste taal, termen, etc. gebruikt.
Hoi Islander, ik kan geen van je reacties vinden die niet zijn goedgekeurd. Wordt de reactie waarnaar je verwijst nog steeds niet weergegeven in de reacties?
Gooi dat weg, ik heb het gevonden. Je reactie zou nu moeten verschijnen.
Het zullen wel de gremlins zijn!
God geeft ons geen volledige openbaring in de Schrift en vereist dat we geloof en de Geest, en onze eigen beperkte intelligentie, gebruiken om de Waarheid te onderscheiden. Hij geeft ons wel aanwijzingen, waarvan ik er een aantal heb aangehaald, en vervolgens heb ik verschillende toepassingen van deze aanwijzingen in de 'echte' wereld beschreven, net zoals ik elke zondagochtend in preken hoor. Ik zie niet in waarom we het oneens zijn, behalve vanwege mijn beperkte schrijfvaardigheid en de ruimte om het te uiten. Ik ben het grotendeels eens met Gary Waynes uitstekende boek, hoewel hij, om eerlijk te zijn, uitgebreid put uit buitenbijbelse bronnen. Ik ben niet dogmatisch gehecht aan één bepaalde visie, maar bespreek liever hun relatieve verdiensten, zoals we nu doen. Ik ben het er volledig mee eens dat ufo's een demonische misleiding zijn, en dat antisemitisme na hem de beste maatstaf is voor hoe dicht bij het einde we volgens hem zijn. Ik heb de kwalijke kanten van gnostische en stoïcijnse leringen al besproken.
Om even terug te komen: ik zie nu dat je denkt dat ik geloof dat de hemel zich in andere dimensies van DEZE wereld bevindt. In plaats daarvan gaan we erdoorheen als een poort naar de hemelse rijken. In deze wereld lijkt het leven kort en de dood eeuwig, maar bij God is de dood slechts een korte poort naar het eeuwige leven. En sorry, maar ik moet erbij zeggen dat eeuwig verwijst naar multidimensionale tijd.
BDE's zijn niet hetzelfde, maar hebben veel overeenkomsten, ongeacht eerdere culturele of religieuze overtuigingen. Ik raad de boeken van drs. Bruce Greyson of Jeffrey Long aan voor een meer wetenschappelijke review en analyse.
Hoi Mike, ik denk dat we over veel dingen dezelfde mening hebben, maar... ik moet het blijven aankaarten, omdat het belangrijk is...
Je zegt: "We passeren ze [de dimensies] als een poort naar de hemelse rijken." Dit is niet waar, het is een leugen. Je neemt concepten over van bijvoorbeeld spiritualistische overtuigingen die satanisch zijn en probeert die te verpakken in een christelijk verhaal om het acceptabel te laten lijken. Maar gif dat in chocolade wordt geïnjecteerd, is nog steeds gif; het enige verschil is dat de hele chocoladereep nu giftig is.
Degenen die zich bezighouden met occultisme geloven dat spirituele portalen poorten zijn die geesten of andere bovennatuurlijke entiteiten in staat stellen om tussen verschillende rijken of dimensies te reizen – dit is wat u beschrijft als uw overtuiging. Occultisten beschrijven spirituele portalen vaak als plaatsen waar de sluier tussen de fysieke wereld en de geestenwereld bijzonder dun is. Sommige occultisten geloven ook dat spirituele portalen kanalen zijn die geesten in staat stellen de fysieke wereld te betreden. Al deze overtuigingen in hun verschillende vormen zijn demonisch/satanische en allemaal leugens. Het aanhangen van deze anti-God overtuigingen zal u schade berokkenen, niet in de laatste plaats omdat ze u van God afleiden.
Laat me duidelijk stellen wie God is om elke twijfel te voorkomen. Er is maar één God, maar God bestaat uit drie Personen: God de Vader (Jahweh, Adonai, Jehova), God de Zoon (Jezus, Yeshua) en God de Heilige Geest. Als je God niet volgt/aanbidt, moet je jezelf afvragen wie je dan wel volgt/aanbidt.
Ik moedig u nogmaals aan om stevig geworteld te blijven in de christelijke Bijbel en in onze Heer Jezus Christus (de Messias), door wie alle dingen geschapen zijn. Als u zich verward voelt door wat ik zeg, of niet begrijpt wat ik zeg, of misschien het gevoel hebt dat u langzaam wordt meegezogen in bijvoorbeeld hekserij of satanisme (wat zich misleidend kan voordoen als iets dat de woorden in de Bijbel nauwgezet nabootst, met subtiele maar belangrijke verschillen), moedig ik u aan om dringend hulp en de leiding van de Heilige Geest te zoeken. Het is Jezus die u zal redden, er is geen andere Redder.
Ellie Lofaro heeft een soortgelijk verhaal. Toen haar kinderen naar een R-film wilden met een beetje slechte dingen erin, bood ze aan om een chocoladetaart te bakken met een beetje slechte dingen erin. Je maakt een uitstekend punt, en dat is het doel van een eerlijke discussie, en ik zal de tijd nemen om goed na te denken over wat je zegt over demonische portalen. Ik ben nogal naïef over de kwade machten in de hemelse gewesten en begreep niet helemaal wat je zei over demonische portalen – maar laat me niet beginnen over CERN en wat ze openden. Om het beter uit te leggen: ik geloofde dat we beperkt waren tot 4D tijdens de Val, en dat deze beperking werd opgeheven na de dood van het lichaam.
Ik woonde in Boston kort nadat de neef van DL Moody 'Life After Life' schreef. Jouw ervaringen en die van je moeder zijn vergelijkbaar met NDE's op de Greyson-schaal, mits in een geschikte setting (of met BLE's, zoals Ez 1, Is 6 of Rev). De meeste NDE'ers ervaren een gevoel van vrede, hoewel een paar zeer negatieve ervaringen hebben. Het opstijgen boven het lichaam vindt plaats bij ongeveer een kwart, en er is een lopend onderzoek dat hiernaar kijkt - Awareness After REsuscitation. (AWARE). Slechts een kwart heeft het tunnelgevoel, en ik vraag me af hoe je dit verklaart? Geen van de NDE'ers met wie ik heb gesproken, heeft dit gehad. En wat denk je dat NDE's zijn? Ze zijn explosief in frequentie toegenomen na technologische vooruitgang zoals reanimatie, en miljoenen hebben ze gehad. Een heel klein aantal is onzin, maar de geneeskunde heeft er GEEN verklaring voor - zie neurochirurg Eben Alaxanders 'Proof of Heaven'.
Hoi Mike, je vraagt: "En wat denk je dat NDE's zijn? Ze zijn enorm in frequentie toegenomen door technologische ontwikkelingen zoals reanimatie, en miljoenen mensen hebben ze gehad."
Noch mijn moeder, noch ik waren bezig met reanimatie toen we een bijna-doodervaring meemaakten, dus er was geen technologie bij betrokken. Ik ben bijna een tweede keer gestorven, maar artsen hebben me gereanimeerd – ik heb toen geen bijna-doodervaring gehad. De twee bijna-doodervaringen vonden jaren na elkaar plaats en onder totaal verschillende omstandigheden. Dus als ik ergens op moet afgaan, lijkt technologie er niets mee te maken te hebben. Medicijnen/medicijnen misschien wel, maar dat kan ik echt niet zeggen.
Wat denk ik dat bijna-doodervaringen zijn? Als je op zoek bent naar een fysiologische/materiële verklaring, kan ik je dat niet vertellen, maar een arts of wetenschapper zou het misschien wel proberen, al is het maar een 'onderbouwde' gok. Ik heb een aantal plausibele verklaringen gehoord toen ik mensen vroeg wat ze ervan dachten.
Omdat mijn ervaring zo anders was dan die van anderen over wie ik las, heb ik God jarenlang gevraagd waarom en wat het betekende. Ik kreeg geen antwoord en ben ermee gestopt, omdat het me niet meer dwarszat. Ik heb geaccepteerd dat het Gods manier was om me te redden. Waarom? Omdat ik een duidelijke en simpele keuze kreeg: blijven of 'teruggaan'. Ik koos ervoor om 'terug te gaan' en vroeg God om me terug te sturen. Misschien bad mijn moeder voor me, ik weet het niet. Ik heb geaccepteerd dat ik het misschien nooit zal weten. Maar misschien gebruikt God deze bijna-doodervaringen om tot mensen te spreken, en daarom zijn de ervaringen zo verschillend.
Mensen die in het verleden stierven, bleven meestal dood, tenzij er een Miracle Max was (zie Princess Bride), hoewel de eerste geregistreerde BDE die van Ur was, een krijger in het oude Griekenland. De explosie aan BDE's is grotendeels te danken aan medische vooruitgang, maar is er zeker op gevolgd, zoals gezegd. Terugkijkend op wat ik heb geschreven, zijn er veel dingen die ik enigszins zou willen veranderen, dus vergeef me alstublieft, maar het meeste wat ik zeg is nogal voor de vuist weg.
Ik heb veel andere intensivisten naar BDE's gevraagd, en de meesten negeren het onderwerp, of hebben ideeën die bij nader onderzoek volkomen onbevredigend of ronduit onwaar zijn. Er is geen enkele aannemelijke fysiologische of onderbouwde gok. Net als Isaac Asimov infiltreerde ik de hogere academische wereld en ging er altijd van uit dat iemand het allemaal wel wist. Maar ik ontdekte dat de meesten steeds meer over steeds minder hadden geleerd, totdat ze al snel alles over niets wisten.
Naar verluidt resulteert 5-20% van de levensbedreigende episodes in een element van een NDE, en gebed heeft waarschijnlijk wel degelijk effect. De meeste NDE's hebben wel effect, en de tweede keer had je er waarschijnlijk geen behoefte aan.
Zorgen maken is nadenken over wat het ergste is dat kan gebeuren, terwijl bidden problemen bekijkt door de filter van God. Ik werk nog steeds aan het demonische portaalstuk en vraag me af of dat een of/of-dialectiek is, of misschien een en/en-dialectiek? Satan heeft zeker overuren gemaakt om seks te verdraaien, maar betekent dat dat alle seks slecht is? Zou God dan portalen hebben kunnen creëren die het kwaad zo heeft verdorven?
We zijn al eeuwenlang zielen, voordat we lichamen waren. Je kunt de ziel niet verliezen, verkopen of vernietigen. Het enige wat je WEL kunt doen, is hem uit het oog verliezen. Zie EEN CURSUS IN WONDEREN. Ik denk echter dat Edgar Cayce gelijk had toen hij zei dat er mensen zonder ziel onder ons rondlopen (Bill Gates, wie dan ook). Dit zijn lege vaten die volgens Cayce nog steeds een doel hebben, hoewel ik niet weet wat dat doel zou zijn.
Stemmen?
Ik weet niets over deze citaten, maar ik weet wel dat Steiners bredere leringen van grote waarde zijn – daar kan ik persoonlijk van getuigen. Maar hij was een mens, niet Christus/God etc., en hij heeft waarschijnlijk fouten gemaakt. Het belangrijkste punt voor mij is om mensen/groepen niet in "hokjes" te plaatsen, maar om de zaken holistisch te bekijken – door mensen te labelen als "vrijmetselaars" etc. (wat kan worden geïnterpreteerd als laster), kun je ze vervolgens gewoon afwijzen. Ik zou degenen die Steiner beter willen begrijpen, het document "De uitdaging van Rudolf Steiner" aanraden. https://www.youtube.com/watch?v=ASqW2MRuvoQ
Steiner schreef ook over het komende kruispunt waarop de mensheid zou moeten kiezen tussen spiritualiteit of materialisme/wetenschap. Veel profetieën van het Hopi-volk voorspelden hetzelfde.
Tegenwoordig worden in de meeste westerse landen “vaccins” en hun hulpstoffen toegediend aan kinderen van 0 maanden tot twee jaar…
Volgens Steiner zou het niet kiezen voor spiritualiteit betekenen dat de hele aarde en de menselijke lichamen zouden moeten samenleven met kunstmatige, insectachtige organismen waar ze nooit meer vanaf zullen komen.
Een beeld van de evolutie van de aarde in de toekomst
GA 204
Ook bekend als: Een beeld van de toekomstige ontwikkeling van de aarde Lezing 14 van 17 uit de lezingenreeks: Perspectieven op de ontwikkeling van de mensheid.
13 mei 1921, Dornach
https://rsarchive.org/Lectures/19210513p01.html
Microscopisten over de hele wereld hebben ontdekt dat er nanotechnologieën in alle flesjes van Covid-19-vaccins zitten (live constructie van nanobots, zie drdavidnixon.com Home Page). (Zie afbeelding van nanostructuren in het bloed)
Microfoto's en microvideo's tonen de modificatie/transformatie van rode bloedcellen door nanotechnologie voor onbekende toepassingen in bloedmonsters. Het insectachtige gedrag van de nano's werd ook vastgelegd op video (Matt's Microscopy, november 2023, Substack).
Deze nanotechnologieën zijn gevoelig voor elektromagnetische frequenties (EMV's), zoals Dr. David Nixon (AU) (nixonlab, op: https://davidnixon.substack.com/p/from-captured-coherence-to-structural?utm_source=publication-search). Ze beschikken uiteraard over de mogelijkheid om onderling te communiceren, maar ook met onbekende ontvangers van buitenaf (ook wel bekend als "gevaccineerden" die zelfs vanuit hun graf hun MAC-adres uitzenden).
SMART Dust is al gepatenteerd en de RFID-chips van Hitachi uit 2025 zijn nauwelijks te onderscheiden van zandkorrels die zonder onze medeweten of toestemming kunnen worden verspreid.
We weten inmiddels allemaal dat microscopisch kleine spike-eiwitten na injectie zich binnen enkele uren in alle organen vermenigvuldigen en auto-immuunziekten en de dood tot gevolg hebben.
Welke van deze uitspraken zijn van toepassing op Steiners voorspellingen? De keuze is aan jou!
Figuur – Nanostructuren in bloed- en tandheelkundige anesthesie, door Unhackable Animal, Substack
Geweldige reacties en discussies hieronder. Bedankt voor je bijdrage met interessante perspectieven en referenties. Ik heb alle reacties hieronder gelezen. Dankjewel.