David Thunder vertelt hoe Jezus, de zoon van een Joodse timmerman, als een gewone crimineel aan het kruis werd gemarteld en hoe hij daarmee een beweging aanvoerde die de loop van de geschiedenis radicaal zou veranderen.
De beweging die we nu kennen als het christendom was en is nog steeds de grootste revolutie die de wereld ooit heeft gekend.
Laten we het contact niet verliezen... Uw regering en Big Tech proberen actief de informatie die door The blootgesteld om in hun eigen behoeften te voorzien. Abonneer u nu op onze e-mails om ervoor te zorgen dat u het laatste ongecensureerde nieuws ontvangt. in je inbox…
Tijdlijn van de Heilige Week
Vorig jaar werd geschat dat er wereldwijd 2.63 miljard christenen waren. De afgelopen jaren het christelijk geloof heeft een opmerkelijke groei doorgemaakt Zowel qua aantal volgers als geografisch gezien. Voor deze miljarden mensen is Pasen de belangrijkste tijd van het jaar.
Pasen is een christelijke feestdag die de opstanding van Jezus Christus herdenkt. De dagen voorafgaand aan en tijdens Pasen maken deel uit van de Goede Week, die met bijzondere plechtigheid wordt gevierd. En vandaag, Paaszondag, is de belangrijkste dag van de week, omdat we dan herdenken dat Jezus de dood heeft overwonnen.
Voor degenen die er niet bekend mee zijn: hieronder volgt een tijdlijn van de Goede Week die elk jaar wordt gevierd. Het vertelt het verhaal van Jezus' laatste dagen als mens op aarde.
Palmzondag: markeert Jezus' intocht in Jeruzalem, waar hij werd begroet door een menigte die met palmtakken zwaaide. Deze dag symboliseert het begin van Jezus' tocht naar het kruis en zijn triomfantelijke intocht in de stad.
Witte Maandag tot Witte Woensdag: Op deze dagen worden verschillende gebeurtenissen herdacht die leidden tot de kruisiging van Jezus, waaronder zijn leer, de vervloeking van de vijgenboom en het verraad door Judas.
Witte Donderdag: Ook wel Witte Donderdag genoemd. Deze dag herdenkt het Laatste Avondmaal, waarop Jezus brood en wijn deelde met zijn discipelen, als symbool voor zijn lichaam en bloed.
Goede Vrijdag: markeert de kruisiging en dood van Jezus. Het is een dag van rouw en bezinning op het offer dat Jezus bracht voor de mensheid.
Stille Zaterdag: Ook wel Zwarte Zaterdag genoemd, de dag tussen de kruisiging en de wederopstanding. Het is een dag van wachten en verwachting.
Eerste Paasdag: Viert de opstanding van Jezus Christus uit de dood, de overwinning op dood en zonde. Deze dag is een tijd van vreugde en feest voor christenen.
Verder lezen:
- Tijdlijn van de Paasweek: de 8 dagen van Pasen, Kantoortijdlijn, 1 april 2023
- Wat is de betekenis van de Goede Week? Het Leger des Heils
Laten we het contact niet verliezen... Uw regering en Big Tech proberen actief de informatie die door The blootgesteld om in hun eigen behoeften te voorzien. Abonneer u nu op onze e-mails om ervoor te zorgen dat u het laatste ongecensureerde nieuws ontvangt. in je inbox…
Hoe heeft het ter dood brengen van een man als gewone crimineel de loop van de menselijke geschiedenis veranderd?
By David Donder
Voor miljoenen christenen wereldwijd is Pasen de bekroning van het mysterie van hun geloof: de triomf van het leven over de dood, van het goede over het kwade, van de verlossing over de zonde. Voor degenen die ondergedompeld zijn in een cultuur die nog steeds de uiterlijke kenmerken van het christendom heeft – een algemene bewondering voor Jezus' vriendelijkheid, een zekere mate van kerkgang, zij het in bepaalde delen van de samenleving, en een algemene vertrouwdheid met het christelijke verhaal, hoe oppervlakkig ook – lijkt het feit dat een veroordeelde crimineel die een schandelijke dood stierf de loop van de geschiedenis veranderde misschien niet verrassend of zelfs vanzelfsprekend.
Maar als we afstand nemen van de wereld waaraan we gewend zijn geraakt en onszelf proberen te verplaatsen in de voorchristelijke, heidense wereld die door Rome werd gedomineerd, is het verre van vanzelfsprekend dat de zoon van een Joodse timmerman, die uiteindelijk als gewone crimineel aan het kruis werd gemarteld, het voortouw zou kunnen nemen in een beweging die de loop van de geschiedenis radicaal zou veranderen en samenlevingen over de hele wereld zou vervullen met een nieuwe taal en een nogal ongebruikelijke en, durf ik te zeggen, ‘onnatuurlijke’ reeks waarden.
Ik zeg ‘onnatuurlijk’, niet in de zin dat christelijke waarden onverenigbaar zijn met de menselijke natuur in zijn meest verheven staat, maar in de zin dat het soort armoede, zelfverloochening en zelfvernedering dat Jezus predikte een ontkenning inhoudt van het al te menselijke verlangen om pijn en ongemak te vermijden, om verheven en hooggewaardeerd te worden door anderen, en om te genieten van de voordelen en gemakken van rijkdom en goede sociale contacten.
Het idee om je leven te modelleren naar dat van een man wiens leven op deze aarde op de meest vernederende en wrede manier werd uitgeblust en die beloofde dat zijn eigen volgelingen, net als hun meester, vervolging zouden ondergaan, lijkt ondenkbaar als je het letterlijk neemt. Hoewel dat lijden waardig en verheven werd gemaakt door de gedachte dat het een daad van liefde is jegens God en de mensheid, zou geen enkele serieuze of alom gerespecteerde heidense filosoof hebben gepleit voor het vrijwillig aanvaarden van het kruis van lijden voor de eigen verlossing en die van de hele mensheid.
Jezus' uitspraak: "Wie achter Mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen" (Matteüs 16:24) vindt gedeeltelijk weerklank in het stoïsche idee van het cultiveren van onthechting van de genoegens en goederen van dit leven, evenals in het aristotelische idee van het disciplineren van de hartstochten in overeenstemming met de rede. Maar noch de stoïcijnen, noch de aristoteliërs baseerden hun filosofieën op universele liefde voor de mensheid, noch zouden ze ooit de mogelijkheid van een vrijwillig martelaarschap or dood aan zichzelf die pas in het hiernamaals volledig tot bloei kwam.
In plaats daarvan werd zelfverloochening door heidense filosofen bijna uitsluitend gezien als een pad naar een deugdzamer en eervoller menselijk leven, deze kant van de dood, of het verwerven van roem en een goede naam onder je nakomelingen. Het was gebaseerd op een zoektocht naar de hogere vormen van geluk in dit leven, geen eenheid met God in de volgende.
Nu suggereer ik niet dat christenen niet gelukkig kunnen zijn in dit leven, of dat de beloning voor hun trouw beperkt is tot het hiernamaals. Maar het soort vreugde dat christenen beweren te zoeken – een vreugde te midden van zelfs de meest slopende vormen van lijden – ligt buiten het bereik van de menselijke geest, zonder hulp van geloof. Het is letterlijk een "teken van tegenstrijdigheid" dat een heidense geest, of een geest die niet verlicht is door geloof, niet kan begrijpen.
Want het is één ding om een berekende hoeveelheid lijden of zelfverloochening te ondergaan om een evenwichtig en vervullend moreel leven te leiden, maar het is iets heel anders om het lijden zonder voorbehoud te aanvaarden, in samenhang met Christus' offer aan het kruis, als een manier om deel te hebben aan de verlossing van de hele mensheid.
Iets soortgelijks kan gezegd worden van christelijke waarden zoals nederigheid, onvoorwaardelijke liefde voor de mensheid en vergevingsgezindheid jegens vijanden. Voorchristelijke samenlevingen beschouwden de mensheid doorgaans niet als één familie onder God, maar door de lens van vrije mensen en slaven, vrienden en vijanden, gezond en ziek, rijk en arm, heersers en geregeerden. Zo beschouwde de Griekse filosoof Aristoteles degenen die niet de voordelen van de Griekse cultuur en opleiding genoten als "barbaren" die ongeschikt waren voor vrijheid en zelfbestuur.
Als een marketingdeskundige gevraagd zou worden een beweging te verkopen, betwijfel ik ten zeerste of hij het motto zou aanbevelen: "Neem dagelijks uw kruis op en volg mij." De vraag is: hoe kon een man die een boodschap van radicale zelfverloochening en het wassen van andermans voeten predikte, en op de meest vernederende en wrede manier denkbaar aan het kruis werd genageld, de zaden zaaien van een "stille revolutie" die het Romeinse Rijk en de wereld in rep en roer bracht?
Vanuit geloofsperspectief: als Jezus inderdaad God was, zoals hij beweerde, en de beweging die hij stichtte door Gods genade werd ingegeven, dan zou de explosie van christelijk geloof in de wereld verklaard kunnen worden door het wonder van een goddelijke interventie in de geschiedenis. Voor degenen die dit geloof niet delen, is er iets diep raadselachtigs aan de brede verspreiding en historische duur van de christelijke boodschap en levenswijze.
Einde Notitie van David Thunder
Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om al mijn lezers en abonnees een vrolijk Pasen te wensen. Een speciale dank aan al mijn betalende abonnees voor hun voortdurende steun aan deze blog.
Gratis abonnees, overweeg alstublieft om mijn werk te ondersteunen door: upgraden naar een betaald abonnement.
Vind mijn nieuwste boek, 'De polycentrische republiek', waarin een gedecentraliseerde, 'bottom-up'-visie op de politiek wordt geschetst, hierGebruik de kortingscode 25EFLY1 en ontvang 20% korting op de catalogusprijs.
Als alternatief kunt u download het voorwoord en de inleiding gratis HIER.
Mijn academisch profiel en publicaties staan vermeld op davidthunder.com.
Je kunt mij ook vinden op Twitter/X, YouTube, Gerommelen Telegram.
Hoofdafbeelding afkomstig van 'Wat is het belang van het lege graf?'

The Expose heeft dringend uw hulp nodig…
Kunt u ons helpen om de eerlijke, betrouwbare, krachtige en waarheidsgetrouwe journalistiek van The Expose draaiende te houden?
Uw overheids- en Big Tech-organisaties
proberen The Expose het zwijgen op te leggen en uit te schakelen.
Daarom hebben we uw hulp nodig om ervoor te zorgen
wij kunnen u blijven voorzien van de
feiten die de mainstream weigert te delen.
De overheid financiert ons niet
om leugens en propaganda op hun site te publiceren
namens de Mainstream Media.
In plaats daarvan vertrouwen we uitsluitend op uw steun. Dus
steun ons alstublieft in onze inspanningen om
jij eerlijke, betrouwbare onderzoeksjournalistiek
vandaag nog. Het is veilig, snel en gemakkelijk.
Selecteer hieronder de methode die u het prettigst vindt om uw steun te betuigen.
Categorieën: Breaking News, Wereldnieuws
“Wetenschappers onthullen hoe de steen die het graf van Jezus afsluit, verplaatst KAN zijn – ook tijdens een aardbeving”
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-14618675/Scientists-reveal-Jesus-tomb-moved.html
In dat artikel staat: ‘Sommige wetenschappers beweren zelfs dat Jezus nooit echt aan het kruis is gestorven’.
Als hij niet gestorven was, kon er geen wederopstanding plaatsvinden en zou een groot deel van het christendom zijn weggevaagd.
Zou dit onderdeel kunnen zijn van een complot om de Eén-Wereldreligie te introduceren?
De islamitische religie beweert dat Jezus nooit aan het kruis is gestorven en dat er geen opstanding heeft plaatsgevonden. Proberen deze "wetenschappers" het verhaal van Jezus aan te passen aan de islamitische versie van de gebeurtenissen en zo de twee religies samen te voegen?
Gewoon een vaag vermoeden van mij.
Hoi Garth, beide kunnen kloppen, en tegelijkertijd.
Er zijn slechts twee partijen in de oorlog die gevoerd wordt: zij die vóór God zijn, en zij die dat niet zijn. Degenen die niet vóór God zijn, zullen allemaal naar hetzelfde doel toewerken, of ze nu bewust samenwerken of niet – of het nu wetenschappers, islamisten, politici, koningen, enz. zijn. Als ze niet vóór God zijn, zullen ze waarschijnlijk dingen zeggen en doen die tegen Hem en Zijn wet ingaan, omdat ze in een staat van opstandigheid verkeren.
Jezus zei: “Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, verstrooit.” Mattheüs 12:30 en Lucas 11:23
https://biblehub.com/matthew/12-30.htm
https://www.bible.com/bible/compare/LUK.11.23
Hoe herkennen we wie aan Gods kant staat? "Aan hun vruchten zul je hen herkennen." Mattheüs 7:16
https://biblehub.com/matthew/7-16.htm
“De vrucht van de Geest is liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.” Galaten 5:22
https://biblehub.com/galatians/5-22.htm
Merk op dat het hier om ‘vrucht’ gaat, niet om ‘vruchten’. Al deze dingen vertegenwoordigen de ene vrucht van de Heilige Geest.
Aan de andere kant: “De werken van het vlees zijn duidelijk, namelijk: overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, vijandschappen, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzuchtige ambities, tweedracht, partijschappen, afgunst, moord, dronkenschap, zwelgpartijen en dergelijke... wie zulke dingen doen, zullen het Koninkrijk van God niet beërven.” Galaten 5:19
https://biblehub.com/nkjv/galatians/5.htm
Er zit een gat in ieders hart, gevormd door God. Als mensen proberen een vierkant in een rond gat te passen, zullen ze zichzelf alleen maar frustreren en boos maken. Hoe meer mensen beseffen dat ze het koninkrijk van God niet zullen beërven, hoe meer ze toegeven aan en de "werken van het vlees" tentoonspreiden en vervolgens proberen zichzelf te rechtvaardigen, of het nu gaat om mediaberichten, wetenschappelijke publicaties of religieuze teksten (zoals bijvoorbeeld de Koran of de satanische Bijbel). In werkelijkheid ontkennen ze het. Ze hebben een zwakker karakter dan de gemiddelde mens. Niet alleen zijn ze te zwak om verleiding en zonde te weerstaan, maar ze steken ook hun kop in het zand, niet in staat om de gevolgen van hun keuzes onder ogen te zien, die op de dag des oordeels duidelijk zullen worden.
Ik heb ooit met je gediscussieerd, Garth, over je aanvaarding van de beschuldigingen van Polen dat ze de Tweede Wereldoorlog hebben ontketend door Duitsland op 1 september 1939 binnen te vallen, maar dat is een heel ander onderwerp. Ik ben blij dat we elkaar ontmoeten op het gebied van reflecties over de betekenis van het kruis voor de mensheid.
David Thunder probeert het antwoord te vinden op de vraag wat een christen wint door Christus te volgen op weg naar Golgotha. Een christen weet immers dat het einde van deze weg het martelaarschap is. Wanneer zij Christus op vrijdag volgen, weten degenen die Hem niet hebben verloochend nog niet dat de zondag eraan komt.
https://www.youtube.com/watch?v=8gx6_rGLz20
De leer van de Goede Week geeft ons, niet alleen christenen, een uiterst bondige en universele levensles. Palmzondag, de triomfantelijke intocht van Christus in Jeruzalem, begroet als een koning, het verraad van Judas, Petrus' verloochening, het oordeel en de menigte die Christus vijf dagen eerder als een koning had verwelkomd en om kruisiging vroeg. Het KRUIS, symbool van een schandelijke dood, krijgt de betekenis van Hoop op het moment van Christus' Verrijzenis.
Dankzij de les van de Goede Week weten wij christenen dat we, als we trouw blijven aan de leer van Christus, waarin het verkondigen van de WAARHEID een van de belangrijkste geboden is, een prijs zullen betalen in materiële zin: verloren carrières, materiële straffen en milieuschade, en in extreme gevallen zelfs verlies van leven. We kennen de prijs, dus wat is de drijfveer achter de beslissing om Christus te volgen?
David Thunder, die dergelijke situaties onderzoekt, schrijft: "Ik beweer niet dat christenen niet gelukkig kunnen zijn in dit leven, of dat de beloning voor hun trouw beperkt is tot het hiernamaals. Maar het soort vreugde dat christenen beweren te zoeken – een vreugde te midden van zelfs de meest slopende vormen van lijden – ligt buiten het bereik van de menselijke geest, zonder hulp van geloof. Het is letterlijk een "teken van tegenstrijdigheid" dat een heidense geest, of een geest die niet verlicht is door geloof, niet kan begrijpen."
Ik ben ervan overtuigd dat degenen die trouw zijn aan Christus hun beloning al in dit leven ontvangen, niet pas in het hiernamaals. De waarheid is besmettelijk. Tucker Carlson sprak hier prachtig over in zijn toespraak bij de Heritage Foundation op 21-04-2023.
"...Als je één ding waar zegt en je je daaraan houdt, komen er allerlei andere waarheden in je op, de waarheid is besmettelijk. Er is een leugen, maar er is ook een waarheid, en zodra je besluit de waarheid over iets te vertellen, word je ermee gevuld... Je wordt gevuld met die kracht van ergens anders – probeer de waarheid over iets te vertellen, je voelt het elke dag, hoe meer je de waarheid vertelt, hoe sterker je wordt. Het is volkomen echt, meetbaar in hoe je je voelt, en natuurlijk is het omgekeerde ook waar. Hoe meer je liegt, hoe zwakker en banger je wordt. (...) Maar je kijkt om je heen en je ziet deze mensen, en sommigen van hen hebben echt een hoge prijs betaald voor het spreken van de waarheid. En ze worden uit hun groepen gegooid, wat ze ook zijn, maar ze doen het toch.
En ik kijk naar deze mensen met de diepste bewondering die ik kan hebben.”
De dag na zijn toespraak bij de Heritage Foundation werd Carlson ontslagen bij Fox News omdat hij de waarheid vertelde dat televisienetwerken een dodelijk en ineffectief vaccin promootten om hun farmaceutische adverteerders tevreden te stellen.
Na zijn ontslag bij Fox News gaf Carlson een interview aan Weltwoche waarin hij wees op het belang van waarheid en religieus geloof. Hij zei:
Ik zie het overal om me heen. Ik zie mensen om me heen zich afvragen: 'Vroeger geloofde ik dit.' Is dit nog steeds waar? Is dat ooit waar? Wat is de waarheid? Ik denk dat mensen zich veel meer dan ooit richten op kwesties van waarheid en onwaarheid, en dat is goed.
Ik zie ook een ontwaking van spiritueel bewustzijn en religieus geloof in de Verenigde Staten, wat ik geweldig vind. Niet iedereen komt tot dezelfde conclusies als ik, maar dat is oké. Het is beter dan te denken dat Amazon je gelukkig maakt, want Amazon maakt je niet gelukkig. Dat is niet waar. Dit is een leugen. En steeds meer mensen lijken tot de conclusie te komen dat dat een leugen is, en ik vind dat geweldig.
Er is het idee dat religieuze mensen op de een of andere manier de grootste bedreiging voor ons geluk zijn. Dit is absurd. De grootste bedreiging voor ons geluk zijn mensen die denken dat ze God zijn. Zij zijn de gevaarlijkste.”
Carlson betaalde de prijs voor het verkondigen van de waarheid, maar ontving al snel de beloning. Want als je de waarheid verkondigt, krijg je eerst de klap en komt de beloning later. Hetzelfde geldt voor het verkondigen van de leugen: je krijgt eerst de beloning en komt de straf later.
Wat winnen christenen door in de Waarheid te blijven? De spirituele kant van beloningen en straffen wordt volledig onderschat. De beloning voor het volgen van Christus en het blijven in de Waarheid is gemoedsrust en het verliezen van de angst voor de dood. Leugenaars betalen de prijs door in angst te leven.
Halleluja!
Dat is precies de reden
erachter. De Bijbel vertelt
ons van een komende wereld
religie.
het doet me lachen… de
wereld verwerpt Christus en
probeert Hem te ontmaskeren. Als
Jezus bestaat niet; zoals velen beweren
Als Hij dat niet is, waarom doen ze dat dan?
zo hard proberen om tegen Hem te vechten?
Waar komt jouw 'definitie' vandaan? Niet uit de Schrift, dat is zeker.
De redding is uit de Joden. Johannes 4:22. Dit is de waarheid.
Strekte Jezus' "volledige haat jegens de Joden" zich uit tot Zijn discipelen??? En Paulus, Nikodemus, kan ik nog wel even doorgaan.
maar Esau was geen Jood; hij was een van de zonen van Isaak (sax-zonen), een Israëliet; om een echte Jood te zijn, moet je van de bloedlijn van Juda zijn; tien stammen plus twee; zorg dat je feiten kloppen... trouwens; spoor je bloedlijnen op, Zerah en Perez en kijk waar dat je brengt;
Rhoda,
In dit artikel wordt gesproken over "universele liefde voor de mensheid". Is dat zo?
“Verlossing van de gehele mensheid”. Is dit ook zo?
Hoi Islander, ja, dat geloof ik wel. Het begint ermee dat God iedereen evenveel liefheeft en iedereen verlost. Dan heeft ieder mens een keuze te maken. Aanvaarden we die liefde en verlossing, of keerden we ons er de rug toe? Het is niet God die beslist wie er verlost moet worden, wij zijn het – wij maken die keuze zelf. Dat is mijn overtuiging.
Hier is nog een interessant artikel dat laat zien waarom het christelijk geloof zich hierdoor onderscheidt van alle andere religies.
https://www.theartoftaleh.com/christianity-an-ongoing-revolution/
Enkele fragmenten:
“Het ware licht, dat aan ieder mens licht geeft…” (Johannes 1:9-14)
In de islam is Allah niet te bevatten of te bevatten. Hij eet of drinkt niet zoals mensen, en het verbod op afbeeldingen in een groot deel van de islamitische wereld is er deels op gericht om ervoor te zorgen dat alleen God wordt aanbeden. Het jodendom kent een verbod op gesneden afbeeldingen, en het zien van God wordt gezien als een dodelijke ervaring.
In het Gilgamesj-epos verschijnen de goden wanneer ze willen, maar ze zijn vaak beperkt tot belangrijke personen en zijn selectief in hun relaties met hen. Het eeuwige leven is alleen voor hen weggelegd.
“Het contrast in het christendom is een God die niet (alleen maar) onbereikbaar is.”
Rhoda, als je twaalf mensen in dienst zou nemen, zou je dan... bewust een duivel gekozen?
Heb Ik niet jullie twaalf uitgekozen? En één van jullie is een duivel. Johannes 6:70.
Jakob heb Ik liefgehad, maar Esau heb Ik gehaat. Romans 9:13/Malachi 1:2-3.
Want toen de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen van God naar de VERKIEZING zou blijven bestaan…Romeinen 9:11 (nadruk van mij).
Hoi Islander, ja, je hebt gelijk. Maar het is nog steeds de keuze van die mensen. God is niet gebonden aan tijd zoals wij. Wanneer God mensen selecteert voor een specifiek doel, weet hij al wat ze in de toekomst zullen doen, hij weet tegelijkertijd wat er is geweest, wat er is en wat er komen gaat. Het begint er dus mee dat God alle mensen liefheeft en verlost, en dan zijn het de mensen die zelf kiezen of ze dat accepteren of niet. Natuurlijk, als mensen God afwijzen, zal hij op de dag des oordeels zeggen: "Ik heb je nooit gekend."
Neem het voorbeeld van kinderen. Tot een bepaalde leeftijd (laten we zeggen 12 jaar) zijn kinderen nog niet spiritueel bewust (ze zijn nog niet in de verleiding gekomen om van de appel van de boom van kennis van goed en kwaad te eten, om het zo maar te zeggen) en kunnen ze hun vrije wil niet gebruiken om ervoor te kiezen God te volgen. Dus voordat kinderen in staat zijn deze keuze te maken, geloof ik dat ALLE kinderen onder Gods genade vallen en verlost worden vanaf het moment van de conceptie – d.w.z. door Gods genade, en in Gods ogen zijn jonge kinderen onschuldig. Ik geloof dat een baby of jong kind dat sterft vóór de leeftijd van spiritueel bewustzijn (laten we zeggen 12 jaar) naar de hemel zal gaan. Omdat de liefde en verlossing voor iedereen is vanaf het moment dat we verwekt zijn, en pas wanneer we de leeftijd hebben bereikt waarop we er vrij voor kunnen kiezen om God (met name Jezus als onze redder) af te wijzen of te accepteren, kunnen we die liefde verliezen.
Rhoda, je zegt: "God is niet gebonden aan tijd zoals wij. Wanneer God mensen selecteert voor een specifiek doel, weet hij al wat ze in de toekomst zullen doen, hij weet wat er is geweest, wat er is en wat er zal komen."
Maar neem dan het voorbeeld van kinderen. Tot een bepaalde leeftijd (laten we zeggen 12 jaar) zijn kinderen nog niet spiritueel bewust (ze zijn nog niet in de verleiding gekomen om van de appel van de boom van kennis van goed en kwaad te eten, om zo te zeggen), en kunnen ze hun vrije wil niet gebruiken om ervoor te kiezen God te volgen.
Als hij al weet wat we in de toekomst zullen doen en hij weet wat er is geweest, wat er is en wat er gaat komen, dan zijn onze levens van tevoren gepland en hebben we geen vrije wil. Alle keuzes die we over ons leven maken, worden niet gemaakt door vrije geesten, omdat onze toekomst al gepland was.
Hoi Garth, ik denk dat je God, die niet gebonden is aan de tijd, verwart met wat wij kiezen te doen (onze vrije wil) gedurende de tijd dat we op aarde leven.
Ons leven is niet vooraf gepland. God ziet het verleden, het heden en de toekomst tegelijkertijd. Wij zien ons leven in minuten, uren, dagen, weken, maanden en jaren – we weten alleen wat we nu doen en kunnen ons herinneren wat er in het verleden is gebeurd. We kunnen niet in de toekomst kijken. Maar dat is niet wat God ziet – Hij ziet het verleden, het heden en de toekomst tegelijkertijd. Op de dag dat we geboren worden, weet Hij wat we zullen doen op de dag dat je sterft. Hij heeft het niet vooraf bepaald, Hij kan simpelweg je hele leven tegelijkertijd zien, omdat Hij niet gebonden of beperkt is door tijd.
God zal Zichzelf nooit opdringen, ons manipuleren of dwingen. Hij zal ons altijd een keuze geven (vrije wil). Daarom zijn er zoveel veel verwijzingen naar gehoorzaamheid aan God in de BijbelAls ons leven voorbestemd was en God ons geen vrije wil had gegeven, zou het niet nodig zijn om gehoorzaamheid aan God te noemen. Er zou ook geen zonde zijn, omdat zonde is ongehoorzaamheid aan God.
De mens heeft al vanaf het begin een vrije wil gekregen, zoals bewezen werd door Adam en Eva in de Hof van Eden:
En de HEERE God gebood hem: Van alle bomen in de hof mag u vrijelijk eten, maar van de boom van de kennis van goed en kwaad mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven. Genesis 2: 17
Zoals we weten, koos Eva ervoor om God ongehoorzaam te zijn en verleidde ze vervolgens Adam om hetzelfde te doen, wat hij ook deed. Waarom geeft God ons een vrije wil? Omdat Hij wil weten dat we ervoor kozen om Hem lief te hebben en te gehoorzamen – Hij wilde niet alleen gedachteloze slaven van Zijn wil, Hij wilde iets meer, iemand(en) geschapen naar Zijn evenbeeld.
Engelen hebben ook een vrije wil – daarom werden Satan en een derde van de engelen uit de hemel verbannen, omdat ze God ongehoorzaam waren. Ongehoorzaamheid kan alleen plaatsvinden als er in de eerste plaats de mogelijkheid is om te kiezen (vrije wil).
Rhoda,
Als "het nog steeds de keuze van die mensen is", zoals u vol vertrouwen beweert, hoe zou een onvervulde profetie dan werkelijkheid kunnen worden?
Hoe kan het dat de Almachtige, Driewerf Heilige, Almachtige, Alomtegenwoordige en Alwetende, onderworpen is aan de grillen van Zijn schepselen???
Bovendien, als “Hij al weet wat zij in de toekomst zullen doen”, dan is dat omdat Hij het zo heeft verordend.
Wat betreft “het voorbeeld van kinderen” (ik heb al Romeinen 9:11-13 geciteerd.
De lieve psalmist van Israël, koning David zelf, riep uit Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren, en in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen. Psalm 51: 5.
Hoi Islander, geloof jij dat jouw leven door God is voorbestemd?
Hieronder staat een interessant artikel over vrije wil versus predestinatie. Wat is jouw mening hierover?
https://www.christianweb.org.uk/the-phrase-free-will-is-not-directly-mentioned-in-the-bible/
Rhoda, ik het meest zEKER Geloof dat mijn "leven door God is voorbestemd". Daarom geldt dat ook voor jouw leven en dat van iedereen, of je het nu weet (of leuk vindt) of niet. Hij weet hoeveel haren je op dit moment op je hoofd hebt, en wat je vanavond gaat doen, en daarna. Ik ben hier zo'n 15 jaar geleden na veel studie van overtuigd geraakt. Heb je ooit Zanchius' werk gelezen (ik betwijfel het!) De leer van de absolute predestination?
Natuurlijk hebben we 'vrije wil' (vrije wil is een betere omschrijving), anders zouden we allemaal robots zijn! Niettemin overschrijdt God onze 'vrije wil'. Er is niets dat God kan leren, nergens is Hij niet geweest; Vul Ik niet de hemel en de aarde? spreekt de HEERE. Jeremia 23:24. Velen noemen Hem de Almachtige, maar schrikken terug bij de gedachte alles is voorbestemd. Spurgeon zei ooit: "Mensen zijn veel banger voor verkiezing/predestinatie dan wanneer ze oog in oog met een leeuw zouden staan!" Wat mij betreft, vind ik deze kennis nederigmakend, maar ook enorm geruststellend.
Luther zei: “Vrije wil is een naam voor niets.” Zo waar.
De waar Christenen wandelen zoals God wil dat ze wandelen. We kennen allemaal de geboden, toch? Ik geloof in persoonlijke verantwoordelijkheid, weten we niet of/wanneer we Gods Heilige Geest bedroeven? Rechtvaardiging vindt plaats wanneer we voor het eerst geloven (levend gemaakt door de Heilige Geest) na... geloven Volgens het Evangelie is heiliging een levenslang proces, vandaar de vele apostolische vermaningen, zoals in 2 Petrus 3:18. Zelfs de besten onder ons zijn nooit volledig geheiligd - pas wanneer ze verheerlijkt worden bij de wederkomst.
Ik zal dat artikel later lezen en je mijn mening erover vertellen.
Het is ontegenzeggelijk een diepgaand onderwerp.
Hoi Islander, als ieders leven voorbestemd is, dan zijn mensen ofwel onschuldig aan hun daden, ofwel zijn sommige mensen voorbestemd om naar de hel te gaan. Wie bepaalt wie er naar de hel gaat en hoe, voor degenen die voorbestemd zijn om naar de hel te gaan? Zijn er selectiecriteria of is het gewoon een loterij?
Ik vrees dat we het altijd oneens zullen blijven. Ik ben er vast van overtuigd dat we allemaal in gelijke mate een vrije wil hebben gekregen: de meest fundamentele uitoefening van onze vrije wil is de keuze om God te volgen of niet. En voor iedereen die ervoor kiest God niet te volgen, huilt God om hen zoals een vader zou huilen om een verloren kind.
Rhoda,
Ik heb die link gelezen, maar er zit niet veel zinnigs in.
Ik ben me ervan bewust dat de leer van absolute predestinatie/uitverkiezing een onaangename keerzijde heeft. Als God een uitverkoren volk heeft (Zijn uitverkorenen), dan moet Hij de rest hebben overgeslagen, d.w.z. hen niet hebben uitverkoren - verwerping (Romeinen 9:20-22).
Als je een atheïst zou vragen of hij een ‘vrije wil’ heeft om God te kiezen of te verwerpen, zou je zeggen: om te weten wat Wat hun antwoord zou zijn, toch?
En alle bewoners van de aarde worden als niets geacht; en Hij doet naar Zijn wil met het heer van de hemel en met de bewoners van de aarde; en er is niemand die Zijn hand kan afslaan of tot Hem kan zeggen: Wat doet Gij? Daniël 4:35.
Gelukkig zijn er verkiezingen.
Zoals JC Ryle zei: "Als God mij niet had uitgekozen, had ik Hem nooit uitgekozen."
Hoi Islander, wat vind je van deze passages?
Ik roep vandaag de hemel en de aarde tot getuigen tegen u, dat ik u het leven en de dood, de zegen en de vloek heb voorgehouden. Kies daarom het leven, opdat u en uw nakomelingen zullen leven. Deuteronomium 30:19
https://biblehub.com/deuteronomy/30.htm
“En de dood zal verkozen worden boven het leven door al de overgeblevenen van dit boze geslacht, die overgebleven zijn in al de plaatsen waarheen Ik hen verdreven heb, zegt de HEERE van de legermachten.” (Jeremia 8:3)
https://biblehub.com/jeremiah/8-3.htm
"Hier ben Ik! Ik sta aan de deur en klop. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik binnenkomen en met hem eten, en hij met Mij." Openbaring 3:20
https://biblehub.com/revelation/3-20.htm
Rhoda,
De drie verzen die u citeert, lijken op (niets meer dan dat) suggestie dat wij in al deze situaties een ‘keuze’ hebben die God in Christus voor ons heeft geplaatst.
In Deuteronomium 30:19 gaf God de natie van Israël de geboden. In tegenstelling tot de Heer Jezus Christus die individuen de Geboden - de Bergrede (Matteüs hoofdstukken 5-7).
De geboden worden gerespecteerd door hen die God door Zijn Heilige Geest levend heeft gemaakt, maar worden vermeden door ongelovigen.
Inderdaad, Jeremia 8:3 heeft vervuld door het ongelovige Israël.
'Keuzes' zijn ons altijd al voorgelegd, nietwaar? Werd ons niet een 'keuze' voorgelegd aan onze eerste ouders, Adam en Eva?
Wat deed ze doen met uit die 'keuze'?
De GROTE vraag is dit:
Wie werkt onderscheidt u van anderen? En wat hebt u dat u niet hebt ontvangen? 1 Korintiërs 4:7.
Wie is dit Wie werkt ?
Er bestaat een onweerstaanbare, onzichtbare Kracht die niet overwonnen kan worden!
Kunnen wij de Heilige Geest weerstaan?
Jullie halsstarrige en onbesneden van hart en oren, jullie verzetten je ook tegen de Heilige Geest, net zoals jullie vaderen deden, zo doen jullie dat ook. Handelingen 7:51.
Degenen die in de 'vrije wil' geloven, gebruiken dit vers om te 'bewijzen' dat de mens God kan weerstaan! Dit is slechts de naar buiten bel-niet de innerlijk werk van Gods genade in de van de gelovige hart.
Hoi Islander, je zegt: "De drie verzen die je citeert suggereren (niets meer) dat we een 'keuze' hebben."
Slechts een schijn? Slechts een suggestie? Ondanks dat je zegt "kies het leven"?
Voor mij is een van de hoofdthema's van de Bijbel keuze, of vrije wil – het is vanaf het begin door de hele Bijbel heen te vinden. Als God Adam en Eva bijvoorbeeld niet de keuze had willen geven om van de boom van kennis van goed en kwaad te eten, had hij de boom simpelweg niet in de Hof van Eden geplaatst.
Vanuit mijn perspectief verwarren mensen voorbestemming met passages over God die specifieke mensen uitkiest voor een specifiek doel. Maria werd bijvoorbeeld gekozen om de moeder van Jezus te worden omdat ze afstamde van koning David en op het juiste moment op de juiste plaats was. In die tijd werd de bevolking van Nazareth geschat op 100.000.000. ongeveer 400 tot 1,000 mensen. Er kunnen niet veel alleenstaande vrouwen (maagden) in Nazareth hebben gewoond uit de lijn van David, die verloofd waren met een andere afstammeling van koning David (Jozef). Maria werd dus gekozen vanwege haar afkomst, haar geloof, waar ze woonde, dat ze maagd was en met wie ze op het punt stond te trouwen. Hoe deze omstandigheden destijds tot stand kwamen, is het resultaat van keuzes die mensen maakten, misschien zelfs generaties eerder.
Dus als ik mensen hoor zeggen "God heeft mij uitgekozen", dan vergelijk ik dat met God die hen heeft uitgekozen voor een specifieke taak of doel. Het kan een specifiek en eenmalig doel zijn (d.w.z. van korte duur) of een levenslange missie, of in het geval van de Hebreeën gaat het om generaties. Niet iedereen is uitgekozen voor een specifieke taak of doel, maar iedereen kan er op elk moment voor kiezen om zijn kruis op te nemen en Jezus te volgen. Daarom sprak Jezus tot duizenden mensen (die allemaal waren uitgenodigd), om hen ertoe aan te zetten zich tot God te bekeren. Als terugkeren tot God geen keuze was, zou Hij niet duizenden tegelijk hebben bereikt – Hij zou in plaats daarvan zijn tijd hebben besteed aan het zoeken naar degenen van wie vooraf was bepaald dat ze zich tot God zouden bekeren.
Er kan geen twijfel over bestaan dat het christendom gebaseerd is op de door God gegeven vrije wil. Zonder die vrije wil zou God geen basis hebben om ons te oordelen – want als we geen keuze hebben, is iedereen onschuldig, omdat we allemaal Gods wil volgen en in Gods ogen onschuldig zijn – waarvan we weten dat het niet waar is. De andere optie is dat we beoordeeld worden op keuzes die God voor ons maakte vóór onze geboorte (voorbestemd) – waarvan we weten dat het ook niet waar is.
De realiteit is dat we wel degelijk een vrije wil hebben. We hebben allemaal in gelijke mate een vrije wil gekregen, en God zal ons oordelen op basis van de keuzes die we maken. Niet iedereen zal gered worden van de tweede dood, alleen zij die ervoor kiezen Jezus te volgen, zullen gered worden. Jezus zei: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij." Johannes 14:6
https://biblehub.com/john/14-6.htm
Hoi Stuart-James, ik zie dat je de rol die de Romeinen speelden volledig negeert. De Joodse autoriteiten, hoewel betrokken bij de arrestatie en het eerste proces van Jezus, hadden niet de bevoegdheid om kruisigingen uit te voeren, die voorbehouden waren aan Romeinse functionarissen. De Romeinse gouverneur, Pontius Pilatus, gaf het bevel om Jezus te kruisigen.
Belangrijker nog, bedenk dat het de menigte was die eiste dat Pontius Pilatus Barabbas vrijliet en Jezus kruisigde. We weten niet hoeveel mensen er in die menigte zaten of wie er waren, want er wordt geen beschrijving gegeven, maar het waren gewone mensen zoals jij en ik (met waarschijnlijk een paar activisten die hen ophitsten). Uiteindelijk waren het de mensen die besloten Jezus te kruisigen.
Barabbas vertegenwoordigde de menselijke poging om verlossing te bereiken door middel van geweld, terwijl Jezus verlossing aanbood door middel van liefde. Toch koos de menigte voor geweld boven liefde.
Figuurlijk gesproken is er tot op de dag van vandaag een menigte die steeds weer roept: “Laat de misdadiger en moordenaar vrij; kruisig Jezus in zijn plaats.”
Als je 2,000 jaar geleden in die menigte had gestaan, wat zou je dan hebben geroepen? Zou je opgekomen zijn voor de onschuldige man, of zou je met de menigte meegegaan zijn? Wat roep je nu als deel van de menigte? Laat Jezus vrij of laat Barabbas vrij?
Hoi Stuart-James, Pilatus werd niet gechanteerd. Hij wist dat wat hij deed verkeerd was (een onschuldige man ter dood veroordelen), en daarom trok hij er zijn handen van af. Hij stemde ermee in de menigte te geven wat ze wilden om een rel te voorkomen, om een opstand tegen zijn (Romeinse) gezag/controle te stoppen. Destijds, decennia van Romeinse heerschappij zorgden voor steeds meer wrevel in Judea.
Pilatus zag dat hij geen vooruitgang boekte en dat er een opstand ontstond. Hij liet een kom water halen en waste zijn handen ten overstaan van de menigte. Hij zei: "Ik ben onschuldig aan het bloed van deze man. De verantwoordelijkheid ligt bij u!" (Matteüs 27:24)
https://biblehub.com/matthew/27-24.htm
Je hebt gelijk dat Jezus zichzelf had kunnen redden, maar weigerde. De keuze om dat te doen was niet gemakkelijk. Het vervullen van Gods profetie bracht Hem zoveel verdriet dat we lezen dat Hij bloed zweette.
https://www.biblestudytools.com/bible-study/topical-studies/did-jesus-sweat-blood-in-the-garden-of-gethsemane.html
Hoi Stuart-James, waar haal je je informatie vandaan?
Hoi Stuart-James, als je diep zwemt, zorg er dan voor dat je zicht nog steeds goed is; het is een grote oceaan en jij bent maar een klein visje. Satan is een meesterbedrieger; een bedrieger. Satan is niet zoals God, hij is niet alomtegenwoordig en hij kent de toekomst niet; hij kan maar op één plek tegelijk zijn en hij weet alleen wat God heeft geopenbaard. Wees je ervan bewust dat Satan de Bijbel beter kent dan wie dan ook op aarde en dat hij die kennis in zijn voordeel gebruikt. En vergeet niet dat Satan de hemel kent omdat hij daar verbleef voordat hij werd verbannen. Hij kent God ook omdat hij God ooit als engel heeft gediend. Satan kent zijn einde, dat hij voor eeuwig in de hel zal worden opgesloten, en hij is van plan om zoveel mogelijk van ons mee te slepen. Laat je niet door hem vangen en meeslepen naar zijn hol.
Het is dus onverstandig om je op eigen houtje in geloofszaken te verdiepen. Ik weet niet zeker wat je overtuigingen zijn, maar als je christen bent, is het raadzaam om, voordat je erin duikt, je wapenrusting van God aan te trekken en Gods leiding te zoeken. Als je je ooit verward of bang voelt, neem dan even een pauze en lees Psalm 23.
https://www.esv.org/Psalm+23/
Als je geen christen bent en niet onder Gods bescherming valt, kun je je beter niet te diep verdiepen. Als je de nieuwsgierigheid of de verleiding om meer kennis te verduren niet kunt weerstaan, wees dan voorzichtig – je wilt geen misstap begaan en in een situatie terechtkomen waar je moeilijk uit kunt komen. Sommige mensen raken verstrikt in het occulte door "diep te zwemmen" in hun zoektocht naar kennis. Als het occulte eenmaal zijn tanden en klauwen in iemand heeft gezet, kan het moeilijk zijn om zich te bevrijden.
Hoi Stuart-James, Jezus werd geboren uit Joodse ouders uit het Hebreeuws. Dit staat heel duidelijk in de Bijbel. Hij droeg niet het DNA van Jozef, zijn aardse vader die hem opvoedde. Dit staat ook heel duidelijk in de Bijbel. Droeg hij het DNA van Maria, zijn moeder? Waarschijnlijk wel.
Dus welke fysieke kenmerken had Jezus? Hij had zeker niet de fysieke kenmerken van een geromantiseerde Romein, zoals de beelden/schilderijen die te zien zijn in katholieke en anglicaanse kerken/Church of England, die afkomstig zijn van de Romeinen toen zij uiteindelijk het christendom overnamen.
Zag hij er Hebreeuws uit? Ik denk het wel. Hij kwam naar de aarde om te getuigen/onderwijzen/corrigeren etc. aan Judeeërs. Zoals je weet, is de stam Juda een van de 12 stammen van Israël (d.w.z. Hebreeën of Israëlieten). Dus logischerwijs zou hij er hetzelfde hebben uitgezien als elke andere Judeeër. Je moet je herinneren dat Jezus naar de aarde kwam in een tijd dat de Romeinen het gebied dat zij Syrië Palaestina of Palaestina noemden, hadden bezet en erover heersten (de Romeinen hernoemden Judea in een poging de Joden hun land te ontnemen). In die tijd begonnen de Hebreeën die onder Rome leefden in opstand te komen tegen hun Romeinse onderdrukkers. Dus als Jezus er anders uitzag dan andere Hebreeërs, zouden ze hem niet hebben vertrouwd (ze zouden hem bijvoorbeeld hebben gezien als een Romeinse spion). God weet hoe hij mensen kan bereiken, dus Jezus zou het uiterlijk hebben gehad van een typische en direct herkenbare Judeeër/Hebreeër/Israëliet. Hij groeide op en leefde onder hen, hij zou hun taal hebben gesproken en hun gewoonten hebben gevolgd, etc.
Was Jezus een Jood? Ja. Hij hield zich aan alle Joodse tradities, net als zijn aardse moeder en vader. Hij kwam niet naar de aarde om de wet van Mozes af te schaffen, maar om eraan toe te voegen. Jezus kwam niet om het jodendom te vernietigen/vervangen, maar om hun eeuwenoude profetieën te vervullen. Zoals u weet, luisterden de Joden niet, verwierpen ze Hem en erkennen ze Jezus nog steeds niet als de langverwachte eerste komst van God op aarde. Joden zien Jezus tegenwoordig als een profeet en niet als God die in menselijke gedaante naar de aarde kwam.
Kortom, zag Jezus er Hebreeuws/Israëlitisch/Joods uit? Ja. Was Jezus een Jood? Ja, maar niet een verdorven versie van het Jodendom die was doorgedrongen tot de hogere regionen, sommige priesters, van de synagogen. Zoals je weet, gooide hij de handelstafels op het voorplein van de synagoge omver en berispte hij de priesters voor het misbruiken/corrumperen van Gods huis.
Staat Jezus' fysieke verschijning centraal in mijn geloof? Nee. Ik heb heel weinig tijd en energie gestoken in het voorstellen hoe Jezus er wel of niet uitzag (welke kleur huid, haar en ogen hij had, enz.), het is niet belangrijk voor mij (vreemd genoeg ben ik veel meer gefascineerd door hoe Adam en Eva eruit zagen – ik zou dat graag willen weten, dus als je het weet, vertel het me dan!). Als ik me Jezus voorstel, heeft hij geen fysiek lichaam. Zo is het ook met God (want ze zijn hetzelfde), ik roep geen beeld van een fysiek lichaam voor God of de Heilige Geest op als ik bid. Ik sta ook niet voor beelden of afbeeldingen om te bidden, hoewel ik er geen probleem mee heb en ze kan waarderen voor wat ze zijn (kunst), spreken beelden van Jezus me gewoon niet aan :).
"De juridische fictieve staat Israël is nep!", zeg je. Het land Israël ontstond ongeveer 3,500 jaar geleden, niet door toedoen van de mens, maar door toedoen van God. Zoals ik al zei: als je "een vis in de diepte" wilt zijn, zorg dan voor goed zicht. De oceaan is groot en er leven veel roofdieren – de enige manier om het zicht te hebben dat je nodig hebt, is door Gods leiding en bescherming te hebben terwijl je rondzwemt.
Hoi Stuart-James, ik denk dat je je misschien een beetje te veel verschuilt achter het comfort van je concept van "juridische fictie".
Jezus is geen revolutie.
Hij is de opstanding.
Hij is de openbaring.
Hij komt terug.
Als je de moeite hebt genomen om te lezen
de bijbel, God schreef
Zichzelf in onze geschiedenis.
God heeft een genealogie opgesteld
in Genesis 5 dat spelt
de komende Messias.
Wie kan mensen binnenhalen?
geboren worden op een bepaalde plaats,
op een bepaald moment, en alle
hun Hebreeuwse namen komen overeen
om ons over Jezus te vertellen
Christus? Alleen God kan dat.
in plaats van alle goden die wij ooit aanbaden, die ons goed behandelden en ons door rampzalige tijden zoals de ijstijden heen hielpen, geeft de moderne tijd ons vier Joden om in hun plaats te verafgoden: Marx, Einstein, Freud en Jezus. Wat een toeval?
Hoi Noj, het is interessant dat je drie mensen uitkiest die je als Joods beschouwt, maar niet in God geloofde, en ze met God verwart. Om Joods te zijn, zouden ze niet alleen in God geloven, maar ook het jodendom aanhangen.
Karl Marx was een overtuigd atheïst en stond kritisch tegenover religie. Hij beschouwde het als ‘opium voor het volk’ en als een instrument om de arbeidersklasse te onderdrukken en uit te buiten.
Albert Einstein geloofde niet in een persoonlijke God die ingrijpt in menselijke aangelegenheden. Hij noemde een dergelijk geloof naïef.
Sigmund Freud beschouwde God als een illusie, gebaseerd op de kinderlijke behoefte aan een machtige vaderfiguur.
Dus je hebt drie bekende anti-God figuren genomen en ze samengevoegd met Jezus, die God op aarde was. Elk rationeel denkend mens zou dat niet kunnen, dus hoe heb je dat dan gedaan?
Jezus van Nazareth beweerde niet dat hij God was.
Hij noemde zichzelf zoon van God en zoon van de mens.
Het Oude Testament noemde Jezus Christus Prins van de liefde en Prins van de vrede, degene die zij doorboorden, de roede van gerechtigheid, de staf van gerechtigheid, enz.
Van Jezus, het Lam Gods, wordt gezegd dat Hij aan de rechterzijde van God op zijn hemelse troon zit.
Paulus zegt zelfs: “God is zijn troon”
Jezus zei dat hij één is met God (in geest) en dat hij één is met God en dat wij, zijn loyalen, één zijn met hem.
Jezus is ook de Koning der koningen, Heer der heren en Rechter der rechters. Hij is de enige die waardig is om de zegels van de boekrol van het boek des levens te openen.
Jezus zei ook dat hij Gods meesterknecht is en dat hij onze vertegenwoordiger van God is, en dat God alleen hem de macht gaf om ons op te wekken.
Openbaring 22 En hij toonde mij een rivier van water des levens, helder als kristal, die stroomde vanuit de troon van God en van het Lam (Jezus).
Openbaring 21, 23 want de heerlijkheid van God verlichtte het, en zijn lamp was het Lam
Niettemin, wanneer Thomas antwoordde en zei tot Hem: Mijn Heer en mijn God. Johannes 20:28, de Heer ontkende het niet!
Ik heb een artikel gepost over een artikel in de Daily Mail dat nieuwe theorieën bood over de gebeurtenissen rond Pasen en de wederopstanding.
De afgelopen maanden heeft de Mail veel artikelen gepubliceerd over nieuwe archeologische ontdekkingen. Sommige bevestigen de gebeurtenissen in de Bijbel, maar andere spreken de Bijbel tegen.
Het enorme aantal maakte me achterdochtig. Ik vond het vreemd dat er in zo'n korte tijd zoveel nieuwe ontdekkingen werden gedaan, terwijl ze tweeduizend jaar onontdekt waren gebleven, hoewel de inzet van nieuwe technologie sommige ervan wel verklaart.
Eén ervan is niet gloednieuw, blijkbaar werd het in de jaren 1950 ontdekt – een nieuw Bijbelboek – Het Boek der Jubilea. Heeft iemand daar al eerder van gehoord?
“Heilige tekst die uit de Bijbel is verboden, onthult wat er werkelijk gebeurde tijdens de zondvloed van Noach”.
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-14487107/article-banned-Bible-reveals-Noah-Great-Flood.html
Een andere leek veel op die over Jezus, in die zin dat het een nieuwe theorie gaf over een gebeurtenis uit de Bijbel: het splijten van de Rode Zee.
“Wetenschappers onthullen hoe Mozes de Rode Zee WEL had kunnen splijten – en zeggen dat het misschien toch geen wonder was.”
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-14468581/Scientists-reveal-Moses-parted-Red-Sea.html
Waarom proberen ze het idee van een wonder te betwisten? Ik dacht dat dat het punt was – dat God het deed om de Israëlieten te helpen ontsnappen en de Egyptenaren te doden.
We beweren dus dat Jezus niet aan het kruis gestorven is en dat er dus geen opstanding kan zijn. En nu is het scheiden van de golven slechts een natuurlijk verschijnsel dat met de getijden te maken heeft.
Het lijkt erop dat God uit de Bijbel wordt geschreven.
Let wel, ik geef geen commentaar op de Bijbel. Mijn punt is dat er nu zoveel "nieuwe ontdekkingen" verschijnen. De Mail heeft recentelijk veel soortgelijke artikelen gepubliceerd, waarvan ik er maar drie heb genoemd.
Het christendom staat homoseksualiteit, transgenderisme, illegale oorlogen en de slachting van inheemse burgers, inclusief baby's, en pedofilie binnen kerken door priesters toe...
Niet waar christendom / christenen
Je hebt het over het joods-christendom dat zich op Rome concentreert, maar het Russisch-orthodoxe christendom is niet zo. Het is het ware christendom. Rome is Satans kerk.
Voor zover ik weet, werd het christendom een gevestigde religie omdat keizer Constantijn (ik denk dat het dat was) zo'n driehonderd jaar na Jezus' dood besloot het christendom tot officiële religie te maken. Het was een politieke zet, waarschijnlijk om de mensen beter te kunnen controleren; het 'de andere wang toekeren', de zachtmoedigheid, moet hem echt hebben aangesproken, veel meer dan de vele goden van vroeger, waarvan sommige zeer welig tierend en wanordelijk waren.
In zekere zin is hij door zijn eigen vijandigheid gebeten, want nu zijn het vooral echte christenen die zich verzetten tegen de machten die niet meer zouden moeten bestaan.